El govern de la Generalitat i l’Ajuntament de Granollers han arribat a un acord perquè el consistori instal·li càmeres amb lectors de matrícules i altres elements que permetin, per una banda, sancionar els camions de més de 7,5 tones o els de mercaderies perilloses que no respecten la senyalització que els prohibeix el pas pel tram urbà de la ronda Sud, des del pont sobre el riu Congost i fins a la rotonda del carrer Esteve Terrades. Per l’altra, també es busca que el sistema utilitzat permeti detectar i multar els conductors que no respectin el límit de 50 quilòmetres per hora.
El nou conveni es va acordar en una trobada dimarts de la setmana passada on van participar representants de l’Ajuntament de Granollers encapçalats pel regidor de Mobilitat, Juan Manuel Segovia; del Departament de Territori amb David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat, i del Servei Català de Trànsit, amb Ramon Lamiel, director d’aquest organisme vinculat al Departament d’Interior. El pacte està tancat a l’espera d’una revisió per part dels serveis jurídics de la Generalitat. Segovia espera que “se signi aviat”.
L’Ajuntament assumirà el cost de la instal·lació de les càmeres amb lectors de matrícula, que caldrà instal·lar a totes les vies d’accés al tram urbà de la ronda Sud. Els tècnics municipals ja ho han començat a estudiar per tenir preparat el projecte i que es pugui licitar tan bon punt hi haig el conveni signat. “Ja estem fent el treball previ per anar al més ràpid possible”, indica. Amb tot, Segovia no concreta un calendari per a la instal·lació dels nous equips de control.
Interior tramitarà i cobrarà les sancions
En canvi, la tramitació, gestió i cobrament de les sancions als vehicles infractors anirà, d’entrada, a càrrec del Departament d’Interior perquè la Generalitat és la titular de la via. Segovia assegura a EL 9 NOU que la Generalitat “no s’oposa” que la gestió i el cobrament de les sancions també l’acabi fent l’Ajuntament.
Abans, però, caldrà aclarir uns temes competencials entre Trànsit de la Generalitat i la Direcció General de Trànsit del govern de l’Estat. “No renunciem a res”, detalla Segovia. “Quan s’aclareixi i veiem que podem fer la gestió i el cobrament nosaltres, ho demanarem.”
Demanda veïnal
La instal·lació de càmeres amb lectors de matrícules per sancionar els camions de gran tonatge que se salten la prohibició de circulació pel tram urbà de la ronda Sud era una petició que va fer la plataforma veïnal des que es va instal·lar la nova senyalització. Els veïns han constatat una reducció del pas de camions des del febrer de 2023, quan va entrar en vigor. Però asseguren que encara n’hi ha força que no ho respecten. També denuncien velocitats elevades de conductors a les hores amb menys trànsit.