El Vallès Oriental és la quarta comarca de Catalunya amb més vehicles elèctrics, per sota del Barcelonès, el Baix Llobregat, el Vallès Occidental i el Bages. N’ hi ha un total de 4.322 entre purs i híbrids endollables: 6,3 per cada 1.000 habitants. Això significa el 5,5% del total, que es concentra sobretot a l’Àrea Metropolitana de Barcelona i despunta al Bages, amb 54,7 vehicles per cada 1.000 habitants, segons les últimes dades de l’Institut Català d’Energia (ICAEN).
D’altra banda, el Vallès Oriental compta amb 85 punts de recàrrega dels 1.756 de tot Catalunya, el 4,8% del total. N’hi ha a 13 municipis dels 38 de la comarca. Destaquen Granollers (20) i Llinars (14), amb estacions que arriben als 150kw de potència, seguits de Mollet (9), Parets (8) i Sant Celoni (8). El primer punt va instal·lar-se a Mollet l’any 2020, i la majoria van afegir-se el 2024. Aquest any se n’han estrenat 12 de nous entre Granollers, Montmeló i Palautordera. Més enllà del Vallès Oriental, gran part dels punts de recàrrega es concentren, també, al Barcelonès i la seva àrea metropolitana. No es corresponen, però, amb la demanda del Bages: té 66 punts de càrrega (19 menys que el Vallès Oriental) però, en canvi, s’hi estimen el 8,7% dels vehicles elèctrics de tot Catalunya.
Totes aquestes estacions estan ara disponibles amb el nou mapa interactiu de l’ICAEN, que mostra tant la ubicació i la potència d’aquests equips com també la seva evolució durant els darrers anys. L’estrena de l’eina de visualització es va produir en el marc de la Setmana Europea de la Mobilitat, ara fa un mes, sota el lema “Mobilitat per tothom”. Enguany, es va posar l’accent en l’accessibilitat al transport públic i la prevenció de la pobresa del transport. Alhora, es van promocionar els hàbits de mobilitat més sostenibles, així com desplaçar-se a peu, amb bicicleta o amb vehicles elèctrics.
El nou visor mostra la ubicació i potència disponible dels punts de recàrrega, així com el nombre de vehicles elèctrics per cada 1.000 habitants
El nou visor també mostra la potència disponible per comarca i el nombre de vehicles elèctrics per cada 1.000 habitants, de manera que esdevé un instrument d’anàlisi per contribuir a incentivar la mobilitat elèctrica de manera específica arreu del territori. Així, l’ICAEN ha organitzat diversos tallers i exposicions arreu del territori per fer difusió dels avantatges de canviar el mètode de transport a l’elèctric.
L’institut també ha posat a disposició de la ciutadania tots els seus materials i recursos relacionats amb la mobilitat elèctrica: la calculadora de vehicles, que té en compte aspectes energètics, ambientals i econòmics; una infografia interactiva que defensa 10 motius per moure’s en vehicle elèctric; o el mapa dels punts de recàrrega en temps real.
D’altra banda, la campanya de difusió de mobilitat sostenible que impulsa el Departament de Territori, Habitatge i Transició Ecològica amb el suport de l’ICAEN i altres entitats també destaca la rellevància de garantir que l’accés al transport públic no es vegi condicionat pels ingressos econòmics, la ubicació, el gènere o les capacitats i, per tant, no doni lloc a la limitació de l’accés a llocs de treball, educació i serveis essencials.