Els vols de l’helicòpter del Servei Català de Trànsit amb efectius dels Mossos d’Esquadra permeten detectar –i sancionar– els conductors de circulen pel carril del mig a l’AP-7 i la C-33 tenint la dreta lliure i, per tant, sense fer cap avançament.
Per Jean Peña, responsable de gestió del trànsit del Servei Català de Trànsit, aquest comportament és “heretat de les rondes de Barcelona”, on molts conductors opten per circular pel carril central tenint en compte l’elevat nombre d’entrades i sortides que hi ha tant a la B-10 i la B-20 amb entrades constants de vehicles a qui es facilita la seva incorporació a la calçada principal. “Una bona intenció a les rondes s’ha convertit en una mala praxis a les autopistes”, indica Peña.
Circular pel carril central “pot tenir sentit a les ronda de Barcelona però no a l’AP-7”, on, entre d’altres, hi ha molta distància entre enllaç i enllaç. Peña alerta que sovint, darrere d’una conducció pel carril central, hi ha una manca d’atenció del conductor. “Veus que no està gaire pendent de la conducció i, de vegades, els pots sorprendre amb altres infraccions com parlant o manipulant un telèfon mòbil”, explica el responsable de gestió del trànsit de l’SCT a EL 9 NOU.
També els camions
Des de l’aire, també es controla els avançaments que fan alguns camions per carrils on no poden circular o quan hi ha limitacions que els impedeixen fer aquesta maniobra. Per exemple, coincidint amb operacions de sortida o retorn per ponts o períodes de vacances.