L’estació de l’R3 a Parets s’ha tirat a terra aquests darrers dies. L’enderroc estava previst dins de les obres de transformació urbana de tot aquest espai al voltant del pont de l’avinguda Catalunya que es fan lligades al desdoblament de les vies entre aquest punt i l’estació de la Garriga. El projecte inclou la cobertura d’un tram d’uns 100 metres de llargària de les vies, la construcció d’una nova estació i la creació d’un aparcament públic.
La preservació de l’estació era incompatible amb la construcció de la nova estructura damunt de les vies on se situaran l’estació i la resta d’elements. “Des de l’inici del projecte se sabia que l’estació antiga no es podia conservar”, recorda Lucio Gat, regidor d’Urbanisme, que afegeix que l’edifici no tenia un valor arquitectònic específic –era un model d’estació reproduït en altres punts– però sí sentimental per a moltes persones del poble. Tot i l’enderroc, l’Ajuntament ha volgut preservar la memòria de l’estació. Per això es va encarregar un treball de documentació fotogràfica i històrica de l’edifici.
A més, s’ha preservat l’estructura de la marquesina de les andanes amb l’objectiu de situar-la en breu en un espai públic i generar així una zona d’ombra. “Estem valorant on la podem instal·lar perquè ha de tenir unes característiques que ho permetin”, explica Gat. Un dels espais que hi ha sobre la taula és el parc del Sot d’en Barriques, detalla Gat a EL 9 NOU. Per ara, l’estructura es guarda en un magatzem municipal a La Marineta. També s’han retirat les rajoles de la façana amb el nom de Parets. I es volia conservar la placa de bronze amb el nom de Parets i l’alçària sobre el nivell del mar. Aquesta, però, va ser sostreta abans que es pogués retirar i guardar.
Transformació en marxa
Les obres de transformació de tot l’entorn urbà de l’estació de Parets segueixen en marxa. Ja s’han construït columnes i murs que hauran de suportar les peces de formigó que cobriran les vies. Falta, però, una línia central de pilars que se situarà a la línia on hi havia l’antiga estació. Més endavant, les obres obligaran a tallar el pas de vehicles a l’avinguda Catalunya perquè caldrà enderrocar l’actual pont. Quan això passi s’habilitarà un pas per a vianants però no per a vehicles, que hauran de buscar rutes alternatives, explica Gat. També s’està definint com es farà la instal·lació de les plaques de formigó que cobriran les vies, uns treballs que requeriran la presència de grans grues per moure-les i col·locar-les.