ERC demana que es revisi el sistema de finançament del projecte per fer la nova estació de tren de Parets i cobrir uns 100 metres de vies a tocar del pont de l’avinguda Catalunya i que l’Administrador d’Infraesctures Ferroviàries (Adif) “assumeixi el sobrecost” de l’obra que s’ha produït entre els primers estudis i la redacció del projecte executiu.
Adif té pràcticament enllestida la proposta tècnica final, que ara xifra el cost de l’obra en 17,8 milions. L’import està per damunt dels 12,15 milions que es van preveure d’acord amb els primers estudis i que van servir per tirar endavant, el desembre de 2021, el conveni que establia que el Ministeri de Transports es feia càrrec del 60% del cost i que la Generalitat i l’Ajuntament assumien el 40% restant a parts iguals. Per tant, l’aportació municipal passaria dels 2,3 milions previstos inicialment a 3,56.
En la presentació del projecte que es va fer el 22 de març a Parets, responsables d’Adif van atribuir la pujada de preus a l’encariment de matèries primeres que hi ha hagut en els darrers mesos. Estat i Generalitat preveuen finançar la part que els correspon amb els fons europeus Next Generation.
En un comunicat, ERC assegura que “la sorpresa va ser majúscula” en certificar l’augment de cost de l’obra. Per això, sostenen que “l’actual conveni no tindria cap mena de validesa”. Per augmentar l’aportació municipal, “seria necessària la signatura d’una addenda […] que hauria de ser ratificada pel ple municipal”.
Rosa Martí, regidora d’Urbanisme, assegura que han parlat del tema amb el Ministeri de Transports i que treballen perquè l’aportació municipal també es pugui cobrir amb fons europeus. “S’està intentant que l’Ajuntament també pugui optar a aquests fons per una obra que no és municipal. És absurd que l’Ajuntament hagi de pagar i això ho veu el Ministeri i ens ho ha dit.” “Crec que s’aconseguirà”, sosté Martí, que recorda que quan es va donar el vistiplau al conveni el desembre de 2021 encara no es coneixia el funcionament dels Next Generation. Si passa, diu, Parets s’estalviaria la inversió de 2,3 milions fixada inicialment i que s’havia de cobrir amb fons propis.
Conservar l’estació i gestió de l’aparcament
En la moció que ERC ha registrat al Senat, també es demana la cessió a Parets del terreny i de la gestió del nou aparcament que es crearà i que no s’enderroqui l’actual estació, que data del segle XIX, “per mantenir-la integrada al nou projecte”.
{{ comment.text }}