Fa uns anys que centres escolars de tot el país s’han avingut a transformar els seus patis per fer-los més naturals, diversos i, de passada, treure la centralitat a les pistes esportives. Aquest inici de tardor està previst que s’acabin les obres per rentar la cara als patis de les escoles Granullarius i Salvador Espriu, que ha pagat l’Ajuntament de Granollers amb una inversió d’uns 140.000 euros per escola.
Els projectes van sortir guanyadors de la convocatòria de pressupostos participatius de la ciutat. Els operaris han treballat en la seva transformació tot l’estiu i la previsió és que les properes setmanes les obres quedin enllestides.
Alguns canvis ja es poden veure i molts escolars ja els estan gaudint aquesta arrencada de curs. A l’Escola Salvador Espriu de Granollers, la transformació del pati era un “somni” per als alumnes, les famílies i els docents, en paraules de la seva directora, Tània Vera.
“Primer van millorar el drenatge de les terres per evitar els bassals i també s’han fet dues àgores per fer classe al pati, una estructura de troncs per fer equilibris i un nou sorral per a Primària”, diu la directora. Les àgores són un dels elements més vistosos: n’hi ha una per a Infantil i una altra per a Primària, i la poden servir també per llegir o fer tertúlia.
Aquestes només són algunes de les actuacions que s’han dut a terme per millorar l’estada dels infants a l’escola. A més de crear noves estructures, també s’han fet més zones arbrades que generen espais d’ombres en consonància amb l’emergència climàtica que estem vivint. El projecte de pati del Salvador Espriu ja feia temps que s’estava treballant amb tota la comunitat educativa del centre.
A l’Escola Granullarius, si fa no fa, les obres van en la mateixa direcció. A hores d’ara, ja han quedat enllestides les actuacions del pati d’Infantil i s’espera que totes les fases de les obres, incloses les del pati dels Cedres –per a 1r i 2n de Primària–, quedin fetes a mitjan octubre. “La nostra escola tenia majoria dels patis pavimentats i no oferia un ventall de possibilitats de jocs i aprenentatge que ens agradaria. Volíem canviar, acostar-los a la natura, al joc simbòlic i l’aprenentatge entre iguals”, explica la directora de l’Escola Granullarius, Mercè Ruiz.
Al pati d’Infantil s’han fet obres per incorporar-hi més elements naturals: un circuit d’equilibris, un sorral o un turonet de terra. A Primària, s’ha substituït el ciment per un terra més permeable i natural i s’ha fet una escala per accedir a una part del pati que fins ara no era accessible.
Les millores són vistes amb bons ulls per l’Ajuntament de Granollers, que es va encarregar d’aprovar els projectes. “Són reformes bastant integrals dels patis. S’ha treballat d’una manera més inclusiva i educativa i amb materials més naturals per aprofitar els espais exteriors de les zones d’aprenentatge També s’ha aprofitat l’ocasió per millorar la permeabilitat del terreny i s’ha posar plantes arbustives i nou arbrat per millorar els espais d’ombres”, explica la regidora d’Obres, Gemma Giménez.
Per la seva banda, el president del Casal del Mestre de Granollers i el Vallès Oriental, Víctor Velasco, insisteix en el valor pedagògic d’aquestes transformacions. “Durant molt temps, el pati ha estat molt centralitzat la pista esportiva i ara es busca diversificar la zona de joc i treure el futbol, perquè exclou”, diu Velasco. Des de fa anys, el Casal del Mestre hi han estat a sobre i també han vetllat per fer les escoles més verdes. “Els patis depenen dels centres, però quan parles amb els mestres sembla que tots tenen assumit que cal fer aquestes transformacions.”
Un pati que sembla un bosc
Un dels centres de Granollers que ja fa anys que té transformat el pati és l’Escola Mestres Montaña. Els canvis s’hi van fer el 2018 per necessitat. “Va ser per un motiu totalment pedagògic”, explica la cap d’estudis, Imma Bramona. Aleshores es va tirar un mur d’obra que separava els patis d’Infantil i Primària i en van aixecar un de vegetal, fet amb arbustos.
“Hi ha una part del pati, fins i tot, que sembla un bosc. Sembla que estiguem en una escola d’un poble.” Segons Bramona, els canvis han anat molt bé als alumnes, perquè el pati s’ha convertit en un refugi climàtic, per una banda, però també perquè tenen més possibilitats de joc. “Fins i tot, juguen a amagar-se als arbustos.”