QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

L’Estat començarà a estudiar el desdoblament de l’R3 al tram de la vall del Congost l’any que ve

El Ministeri de Transports licitarà durant l’any que ve la redacció de l’estudi informatiu per desdoblar entre la Garriga i Centelles

El 9 Nou
30/11/2022
Tagamanent

El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana (Mitma) obrirà durant l’any que ve el procés per buscar una empresa que redacti l’estudi informatiu de desdoblament de la línia R3 entre les estacions de la Garriga i Centelles, a Osona.

Ho va donar a conèixer Xavier Flores, secretari general d’Infraestructures del Mitma, dijous passat en la presentació de la proposta per millorar la línia de l’Oficina Tècnica de l’R3, on hi ha la Cambra d’Osona, Creacció, els ajuntaments de Vic i Manlleu i el Consell Comarcal.

La redacció de l’estudi informatiu definirà el traçat i com s’haurà de fer el desdoblament de l’R3 al tram de la vall del Congost, el més complicat orogràficament de tota la línia. Servirà de base per a la redacció del projecte executiu. Amb aquesta pas, el Mitma s’avança al Pla de Rodalies planificat fins al 2030, que no preveia fer-lo.

Actualment, el Mitma ja executa les obres de desdoblament entre les estacions de Parets i la Garriga i té en redacció l’estudi informatiu del tram entre Centelles i Vic, a Osona. També s’ha començat a parlar amb el territori per al tram sud, entre Parets i Montcada Bifurcació.

En una entrevista a EL 9 NOU aquest octubre, Flores ja avançava que el Mitma volia impulsar l’estudi informatiu del tram entre la Garriga i Centelles. Apostava per “passar amb un gran túnel” i respectar l’estació a Figaró, tot i que segurament desplaçada. “No tenim cap dubte que Figaró ha de tenir estació”, deia el secretari general a l’entrevista.

L’any 2008, l’antic Ministeri de Foment ja va fer un estudi informatiu que va estudiar com desdoblar la línia en aquest tram. Es van posar sobre la taula tres alternatives: desdoblar sobre la traça actual, fer un únic gran túnel entre la Garriga i Sant Martí de Centelles, que deixava Figaró sense estació, o desdoblar amb dos túnels entre la Garriga i Figaró i entre Figaró i Sant Martí de Centelles que permetia mantenir l’estació a Figaró resituant-la a tocar de les piscines municipals, al sud del nucli urbà. El febrer de 2009, els quatre alcaldes dels municipis afectats (Figaró, Tagamanent, Aiguafreda i Sant Martí de Centelles) van pactar amb Foment que el projecte es faria seguint aquesta darrera alternativa.

El pas a nivell del camí del Sot del Bac, a Figaró / Ferran Polo

Flores recordava a EL 9 NOU que aleshores “ja hi va haver un treball molt intens. Es va parlar amb Figaró per la nova posició de l’estació”. “Aquell estudi informatiu va caducar però ara l’hauríem de recuperar.”

Des de l’Oficina Tècnica de l’R3, plantejaven un túnel i mantenir l’actual traçat operatiu per a avançaments. Arnau Comajoan, membre de l’Oficina Tècnica de l’R3, deia que és un tram amb “complexitat econòmica” però “no tècnica” perquè es tracta de fer un túnel.

Connexió amb l’R2 a Mollet

Entre les idees que va exposar l’Oficina Tècnica de l’R3, hi ha la de connectar la línia de Vic amb l’R2 a Mollet. Per Jordi Julià, enginyer i membre d’aquest grup, això permetria assumir el nombre de circulacions que volen: 10 trens per sentit i hora diferenciant entre els de rodalies i els regionals, que tindrien parada només a les capitals de comarca i permetrien enllaçar Vic i Barcelona en 45 minuts amb freqüències d’un tren cada hora.

El pas per Montcada és un dels punts complicats del desdoblament. El Mitma farà un estudi global d’aquest enclavament ferroviari per veure possibles alternatives. Ja s’han fet propostes com la de Santa Perpètua, que té el suport de la Llagosta: aposten per desviar l’R3 cap a l’oest i fer-la creuar amb l’R8 a la nova estació de Santa Perpètua-Riera de Caldes.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 158 persones.