El Ministeri de Transports ha fet públic l’estudi informatiu per desdoblar la línia R3 entre les estacions de Centelles i Vic, a Osona. El treball tècnic dibuixa dues alternatives. Una –que és la preferida pel govern de l’Estat– inclou una modificació de traçat en un tram de 7,1 quilòmetres des de la sortida nord de l’estació de Balenyà-Tona-Seva fins a l’inici de la recta d’arribada a Vic.
La modificació –suavitza els radis de gir actuals– permetrà una velocitat màxima de fins a 160 quilòmetres per hora que ajudarà a reduir la durada del temps de viatge entre Barcelona i Vic, com preveu el pla de rodalies. Aquesta mateixa alternativa, que fixa una inversió de 159,7 milions, preveu una altra modificació de traçat més petita en un tram de 800 metres entre les estacions de Centelles i Hostalets. L’alternativa 1 es dissenya amb una velocitat màxima de 120 quilòmetres per hora.
El traçat de les dues alternatives és coincident en diversos punts. Entre aquests, les tres estacions que hi ha en aquest tram: Centelles, Hostalets i Balenyà-Tona-Seva, que no canvien de lloc. Sí que s’hi preveuen adaptacions a la infraestructura ferroviària i a les instal·lacions d’acord amb les necessitats d’una línia desdoblada.
Just la setmana passada, la plataforma Perquè no ens Fotin el Tren i l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) van denunciar que encara no s’havia fet la publicació d’aquest treball tècnic i que això podia condicionar l’execució de les obres entre 2026 i 2030 com s’havia previst. Amb la publicació al Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) sobre un termini de 30 dies hàbils per presentar al·legacions.
El desdoblament tram per tram
Els passos per desdoblar l’R3 estan més o menys avançats segons el tram. Està en execució el desdoblament entre Parets i la Garriga i un tram petit al sud de l’estació de Vic. Estan en redacció els estudis informatius dels trams entre Montcada Bifurcació i Mollet-Santa Rosa (des de novembre de 2023) i entre la Garriga i Centelles (des del gener passat). El tram entre les estacions Mollet-Santa Rosa i Parets té obert el procés de contractació de la redacció del projecte. Com que l’actuació és en un tram reduït i no es modifica el traçat, s’estalvia l’estudi informatiu. Això ha de permetre avançar l’inici de l’obra respecte a altres sectors.
{{ comment.text }}