El govern espanyol autoritza els convenis per millora enllaços a l’AP-7 al Vallès Oriental

El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts al consell de ministres la signatura de tres convenis entre el Ministeri de […]

El govern espanyol ha aprovat aquest dimarts al consell de ministres la signatura de tres convenis entre el Ministeri de Transports i la Generalitat de Catalunya per a una inversió de 710 milions d’euros en la millora de la xarxa viària catalana. Els plans inclouen la millora de dos enllaços de l’AP-7 al Vallès Oriental (amb la C-60, a la Roca; i amb la C-33, a l’entorn de Parets i Montmeló (inclou l’ampliació de la plataforma de l’AP-7 entre Montornès i Mollet); i la construcció d’un de nou, a la zona de la Batllòria.

També el conveni que donarà continuïtat al quart cinturó des de Terrassa fins a Sabadell. En tots els casos, el Ministeri de Transports es farà càrrec de finançar íntegrament les actuacions, i la Generalitat s’encarregarà de redactar els projectes i executar les obres.

Està previst que la Generalitat liciti i executi els contractes per a la redacció dels estudis i dels projectes, i també que executi les obres i les expropiacions. L’Estat es reserva l’aprovació d’estudis que faci la Generalitat i projectes, farà un seguiment de les tasques i rebrà finalment les obres.

El primer dels convenis, valorat en 250 milions, se centra en la millora de la funcionalitat de les autopistes AP-2 i AP-7, amb la construcció de nous enllaços i la remodelació dels ja existents. Aquesta actuació respon a la necessitat d’adequar les antigues autopistes de peatge, ara alliberades, per facilitar l’accés i millorar la capacitat viària. En concret es faran 9 actuacions de millora d’enllaços existents i 10 actuacions per a la construcció de nous enllaços. Les actuacions que connectin amb carreteres de titularitat de la Generalitat quedaran finalment integrades a la xarxa autonòmica. És el què inclou les actuacions de la Roca, Parets i la Batllòria.

També hi ha el conveni per la Ronda Nord entre Terrassa i Sabadell que té caràcter plurianual i suposa que l’Estat encarrega a la Generalitat la redacció dels estudis i projectes i l’execució de la via que connectarà els barris del nord de Terrassa, des de la B-122 fins la B-124, amb els barris del nord de Sabadell. Es tracta de donar continuïtat al corredor de la B-40 ja construït a Terrassa.

Les tasques començaran amb la redacció d’un nou estudi informatiu per part de la Generalitat. Aquest estudi serà sotmès als tràmits preceptius d’informació pública i ambiental abans de la seva aprovació.

Aquesta nova via de titularitat estatal, que es finançarà amb 200 milions d’euros, donarà continuïtat al corredor de la B-40 (o quart cinturó) i facilitarà la connexió amb altres vies importants com la C-58 i la B-124. La Generalitat serà responsable de licitar i executar els projectes, tot i que l’Estat mantindrà la supervisió de les obres. El conveni preveu la possibilitat que les dues administracions estudiïn el traspàs de la titularitat en el futur.

Amb una inversió de 260 milions d’euros sufragats íntegrament per l’Estat, està destinat al desenvolupament del Pla de millora de l’Eix Pirinenc (N-260), una via clau que travessa les comarques pirinenques de Catalunya i Aragó. El projecte inclou actuacions per rehabilitar el ferm, millorar la seguretat i desenvolupar nova infraestructura, tot mantenint l’equilibri amb l’alt valor mediambiental de la zona. Segons l’executiu espanyol, la comissió de seguiment del conveni plurianual consensuarà a l’inici de les tasques la relació d’actuacions que conformaran el pla.

Aquests convenis, que la consellera va anunciar que rebrien el vistiplau del govern de l’Estat la setmana passada després d’una reunió a Madrid amb el ministre, són el resultat del compromís assumit pel govern espanyol en els Pressupostos Generals de l’Estat de 2023, on es van incloure partides per a millorar la connectivitat i la seguretat a les vies d’alta capacitat de Catalunya. La col·laboració entre l’Estat i la Generalitat permetrà una execució eficient d’aquests projectes de gran impacte.

El Ministeri de Transports ha destacat la importància d’aquestes inversions per fomentar la mobilitat sostenible i equilibrada, no només a Catalunya, sinó a tot el territori espanyol. A més de les millores en la seguretat viària, sosté que aquestes actuacions potenciaran el desenvolupament econòmic i turístic de les comarques afectades.

LA PREGUNTA

Al debat de política general al Parlament quina creu que ha de ser la prioritat?

En aquesta enquesta han votat 69 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't