L’Ajuntament de Granollers ha obert un expedient informatiu després de detectar en els darrers dies “un increment molt important de l’absentisme en el cos de la Policia Local” que s’ha afegit a la reducció del nombre d’agents pels torns de vacances durant el període de l’estiu, segons van informar divendres fonts municipals en un comunicat. La setmana passada, membres de la plantilla de la Policia Local van fer públic un manifest en què demanaven la dimissió del regidor de Seguretat Ciutadana i denunciaven la manca de mitjans i efectius per fer la feina.
Al desembre, l’Ajuntament ja va obrir un primer expedient informatiu després que la no compareixença a la feina per motius de salut de diversos policies que tenien torn va obligar a tancar durant unes hores l’atenció al públic a la comissaria de la Policia Local del carrer Princesa. Aleshores, el procediment es va arxivar sense que se’n derivés cap procediment sancionador.
En aquesta ocasió, les baixes dels policies no han obligat a tancar l’atenció al públic a la comissaria. Amb tot, sí que l’Ajuntament ha fet algunes contractacions de personal de seguretat privada per cobrir la custòdia d’alguns equipaments on, habitualment, hi ha presència d’un policia. La situació, però, no s’ha donat a l’edifici històric a l’ajuntament.
Entre un 40 i un 80% d’absències a darrera hora
Segons ha pogut saber EL 9 NOU, el cap de la Policia Local va fer dimecres passat un informe posant de manifest l’increment de l’absentisme que havia comportat que, en alguns torns de treball, entre el 40% i el 80% dels policies citats no es presentessin alertant una estona abans que no hi anaven i justificant-ho per motius de salut.
El mateix dimecres ja es va fer una junta extraordinària de seguretat amb la participació de responsables dels Mossos, la Guàrdia Civil i la policia estatal que van mostrar predisposició per col·laborar en les tasques policials a la ciutat en els torns en què hi pugui haver manca d’efectius. Divendres a primera hora del matí, el govern del PSC també va compartir la situació amb la resta de grups municipals en una junta de portaveus extraordinària.
A banda de l’expedient informatiu, s’ha dictat una resolució d’alcaldia que permet modificar torns, festes i vacances a la plantilla de la Policia Local. D’aquesta manera, en cas de baixes imprevistes, es poden convocar altres efectius fora del seu torn establert. En paral·lel, l’Ajuntament treballa en la contractació de 15 agents interins “que s’incorporaran en les pròximes setmanes” i per “un període de tres mesos”. Són persones que, generalment, tenen l’experiència d’haver treballat com a policies, però que no han fet el curs de formació bàsica a l’Institut de Seguretat Pública de Catalunya (ISPC) i no porten arma de foc.
La idea és prioritzar la contractació de les persones amb la màxima experiència possible. “L’Ajuntament posarà en marxa totes les mesures que consideri oportunes per continuar garantint el bon funcionament d’aquest servei públic essencial per a la ciutadania”, detallen fonts municipals en el comunicat.
Fonts de la plantilla de la Policia Local consultades per EL 9 NOU apunten que el punt de vista del govern municipal és “tendenciós i enganyós” perquè “no informa de les dures condicions de treball i de la falta de prevenció de riscos laborals” que hi ha al cos. En un text remès a EL 9 NOU que, segons detallen, té el suport dels diversos sindicats representats al cos, asseguren que “des del 2023 la pràctica totalitat del cos de la Policia Local ha hagut de doblar torns o renunciar a la conciliació familiar per cobrir les vacants que mantenia l’Ajuntament” que, segons diuen, corresponien entre el 10 i el 15% de la plantilla.
Per això, entenen que la reacció de l’Ajuntament arriba quan els policies van decidir deixar de fer hores extres i consideren que és “absolutament inadmissible” que s’obri un expedient informatiu perquè hi ha policies que no fan hores extres o que estan de baixa laboral. La plantilla del cos està formada actualment per una norantena d’efectius.