El ple de Granollers va validar dimarts al vespre el conveni entre l’Ajuntament, el Departament de Territori i el Servei Català de Trànsit que permetrà al consistori instal·lar sistemes tecnològics per sancionar els camions de més de 7,5 tones o de mercaderies perilloses que no respectin la prohibició de circulació del tram urbà de la ronda Sud. També aparells per controlar la velocitat de tots els vehicles.
L’Ajuntament assumirà la inversió però, per ara, la tramitació i el cobrament de les sancions els farà la Generalitat. El punt es va aprovar amb el vot favorable del PSC, al govern, i d’ERC, Junts, PP i Vox, a l’oposició. Primàries hi va votar en contra. “És un conveni amb impacte econòmic per a l’Ajuntament, que no obté cap contraprestació”, denunciava Mònica Ribell, regidora de Primàries.
El regidor de Mobilitat, Juan Manuel Segovia, va expressar que la voluntat de l’Ajuntament és poder tramitar i cobrar des del consistori les sancions però que això, per ara, no és possible per un conflicte de competències entre la Generalitat i l’Estat, que entén que el Servei Català de Trànsit no pot transferir a altres administracions la gestió de sancions encomanada per l’Estat. “Jo també vull que els ingressos vagin a fons municipals però preferim tenir el conveni i poder actuar ara que esperar que es dirimeixi aquest tema”, va dir el regidor.
El conveni tindrà una vigència de quatre anys i es podrà prorrogar durant quatre anys més. Ara s’està pendent de fixar data per a la signatura. En paral·lel, però, tècnics municipals ja treballen en el plec de condicions per al projecte d’instal·lació de càmeres amb lectors de matrícules per controlar el pas de camions de gran tonatge i mercaderies perilloses. Segovia ho considera prioritari als controls de velocitat. “Amb els semàfors que s’han anat posant, la velocitat està molt controlada, tot i que sí que puntualment hi pot haver algun conductor que superi els límits”, deia.
Segovia va celebrar l’aprovació del conveni “després de més de set anys d’haver-ne començat a parlar”. “Hi ha hagut moments que he pensat que no ho aconseguiríem”, va admetre Segovia, que va destacar el paper que han tingut els veïns i les seves reclamacions. “S’han aconseguit avenços en la qualitat de vida. Insuficients, sí, i de manera lenta però s’ha millorat”, afegia el regidor. “És un pas més, no és el final de res però millorem la qualitat de vida dels veïns i veïnes”, assegurava l’alcaldessa, Alba Barnusell, que va avançar que la darrera ampliació del pressupost de la Generalitat aprovada pel Parlament permetrà executar aquest 2025 la pavimentació amb asfalt sonoreductor promesa
Enric Gisbert, d’ERC, admetia que la instal·lació de sistema de control del trànsit “és una millora” per al tram urbà de la ronda però va insistir que l’Ajuntament ha d’aconseguir la titularitat de la via. “Trànsit no ens transferirà la ronda Sud si no hi ha una altra alternativa i aquí no hi és”, li responia Segovia.
Des de Junts, la regidora Laura Sabatés va assegurar que el conveni “facilita la pacificació de la ronda Sud i una millora de la qualitat de vida dels veïns” però apuntava que es farà una inversió “no del tot coherent” perquè no es gestionaran les sancions. José María Moya, del PP, va destacar la feina que han fet els veïns tots aquests anys de lluita. I Cristina Tarrés, de Vox, va recordar la importància de fer un control del funcionament de les càmeres un cop instal·lades.
“Hem fet un pas més però continuarem lluitant”
“Hem fet un pas més però continuarem lluitant perquè la ronda Sud sigui un carrer més de Granollers”, deia Isabel Mañas, portaveu de la plataforma Integració Ronda i Sud de Granollers, en una intervenció al final del ple. Va fer un agraïment a les persones que han ajudat tots aquests anys i va recordar que les millores a la ronda “van en benefici de tot Granollers”. Mentre no arriben les càmeres, va reclamar més policia.
{{ comment.text }}