QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Granollers imposa 566 multes a patinets elèctrics en tres anys

Les sancions comunes són anar per voreres o dues persones juntes

Als matins, als migdies o a les tardes és habitual trobar circulant amunt i avall pels carrers tot de patinets elèctrics. Actualment s’han convertit en un dels vehicles de mobilitat personal (VMP) més populars, sobretot entre els més joves, i això ha alertat els ajuntaments i les policies locals de tot arreu.

A Granollers, la Policia Local, conjuntament amb els Mossos d’Esquadra, ha fet des de principi d’any dos dispositius de control. Segons les dades facilitades per la Policia Local de Granollers, en tres anys ja s’han imposat 566 denúncies. En dades absolutes, hi ha hagut un augment considerable. L’any 2023 hi va haver 143 denúncies, el 2024 ja n’eren 229, i en el que portem de 2025 en són 194. “Hi ha dues tipologies de denúncies, les que estan relacionades amb l’ordenança municipal i les del reglament general de circulació. Per exemple, circular per l’illa de vianants seria una sanció d’ordenança, perquè aquesta recull que els vehicles de mobilitat no hi poden passar a Granollers. En canvi, circular en contradirecció se sancionaria pel reglament de circulació”, explica l’agent Javier Álvarez, coordinador de mobilitat i dispositius de la Policia Local de Granollers.

Les xifres són molt diferents a Cardedeu, on el 2024 es van posar 27 sancions i, enguany, ja en són 28. Les últimes 19 s’han imposat des de l’agost. La Policia Local de Cardedeu està treballant en un nou protocol d’actuació relacionat amb els canvis legislatius a partir del gener de 2026, quan els patinets elèctrics requeriran una assegurança obligatòria. A la Garriga, treballen en una ordenança de mobilitat. “Ara mateix s’està redactant una ordenança amb diferents temes de mobilitat, inclosos els patinets, per tal de regular-los. Quan la tinguem, la presentarem als altres grups”, comenta Àlex Valiente, regidor de Mobilitat de la Garriga. En aquest cas, la Policia Local de la Garriga no està posant denúncies, però aprofiten les incidències per fer formació i conscienciació als conductors. A les Franqueses, en l’exercici de 2024 hi va haver 25 sancions i, des de principi de 2025 ja s’ha superat el nombre i s’ha arribat a les 34 denúncies.

L’accidentalitat

La principal preocupació derivada de l’ús dels patinets elèctrics és l’accidentalitat. “Els usuaris circulen, sovint, per allà on no toca. El patinet és un vehicle i com a tal ha d’anar per la calçada o pel carril bici –a Granollers està permès–. Ens preocupa que hi pugui haver vianants ferits per l’impacte d’un patinet, però sobretot si un patinet col·lisiona amb un cotxe o una moto, ja que en pot sortir molt malparat. No hem tingut cap ensurt greu i volem que continuï sent així. Són conductors vulnerables a la via pública”, assegura Álvarez. Albert Jordan, inspector en cap de la Policia Local de Canovelles, és conscient que hi ha força infraccions. “Hem vist vehicles de mobilitat personal circulant per la ronda o la C-17, espais per on no hi poden passar. Es creu que es pot circular per qualsevol lloc, però hi ha molts perills.”

Pel que fa a les infraccions, les més habituals són conduir per la vorera o per zones de vianants, transportar un nombre de persones superior, fer servir cascos o auriculars, no respectar la senyalització de semàfors o circular en sentit contrari, entre d’altres.

Davant aquesta situació, el Servei Català de Trànsit organitza campanyes de vigilància per combatre les conductes de risc en VMP. L’última es va fer del 20 al 26 d’octubre coordinada per les policies de trànsit.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.