QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Un grup d’experts proposa una nova línia de tren entre Girona i Reus creuant pel Vallès

Enllaçaria amb la UAB, a Cerdanyola del Vallès

El 9 Nou
15/01/2025
Mollet del Vallès

La Fundació Mobilitat Sostenible i Segura aposta per la creació d’una nova línia de passatgers que connecti les ciutats de Girona i Reus passant pel corredor ferroviari paral·lel a la carretera B-30 i, per tant, creuant el Vallès.

La nova línia aprofitaria l’actual connexió entre el nus ferroviari de Mollet i el de Castellbisbal per on ara ja passen els trens de la línia R8, de Granollers a Martorell. La nova línia connectaria amb la Universitat Autònoma de Barcelona i també permetria oferir connexions amb ciutats del sud de Catalunya des de Granollers i Mollet sense passar pel nucli central de la ciutat de Barcelona.

Aquesta és una de les propostes incloses al Full de Ruta del Desenvolupament del Ferrocarril a Catalunya, un treball que es va presentar el desembre passat i on han participat una desena de professionals en el sector ferroviari que persegueixen “un ús molt superior del ferrocarril a Catalunya per equiparar-nos a la situació dels nostres veïns europeus”, detallen en la presentació del document que parteix d’una anàlisi de la xarxa i l’oferta de serveis actual.

Els autors d’aquesta proposta també destaquen el paper clau del corredor entre Mollet i Castellbisbal pel transport ferroviari de mercaderies. Per això, apunten la necessitat d’ampliar-lo a tres o quatre vies. La creació d’aquesta línia de passatgers entre Girona i Reus ja havia estat formulada en una proposta de servei per a rodalies i regionals feta per l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP).

La proposta defensa que cal poder arribar fins a la futura estació central de la Sagrera amb recorreguts d’uns 20 minuts des de les línies de Rodalies que entren a Barcelona des del Vallès Oriental (R2 i R3). Per fer-ho possible, caldrà construir-ne una tercera, i on sigui possible una quarta, al recorregut entre Barcelona i Granollers. Això permetria combinar el pas de trens semidirectes amb d’altres amb parada a totes les estacions.

Per a corones més llunyanes, com els municipis d’Osona, es proposen temps d’entre 40 i 50 minuts. Per materialitzar-ho, aposten pel desdoblament total de l’R3 entre Montcada i Vic. I recorden la importància d’activar el ramal conegut amb el nom d’Aigües –a la zona del nus de la Trinitat, tocant a Barcelona– que permetrà enllaçar l’R3 amb el túnel de passeig de Gràcia i, per tant, amb la futura estació de la Sagrera.

El treball constata que la nova estació de la Sagrera “farà possible canviar els esquemes de transport públic de tot Catalunya” i “produirà un important benefici als dos terços de la població de la Regió Metropolitana que viuen al nord de l’estació i descongestionarà l’estació de Sants”. També consideren necessari un quart i, fins i tot, un cinquè túnel per travessar la ciutat de Barcelona com a alternativa als saturats túnels de passeig de Gràcia, plaça Catalunya i alta velocitat (ample estàndard).

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 139 persones.