El tram de l’AP-7 entre Granollers i Montmeló ha registrat en el darrer any un increment del 14,3% del volum de camions. En concret, s’ha passat dels 19.480 vehicles pesants que hi circulaven cada dia de mitjana entre els dos sentits entre març de 2022 i febrer de 2023 als 22.258 que ho feien entre març de 2023 i febrer de 2024.
Són dades d’un estudi del Servei Català de Trànsit que analitza la situació dels trams d’aquest corredor on s’havien aplicat mesures per gestionar el trànsit i reduir el repunt d’accidentalitat registrat coincidint amb el final de les limitacions de mobilitat derivades de la pandèmia de la covid i l’alliberament dels peatges, l’1 de setembre de 2021.
Dels sectors analitzats de tota l’AP-7, el Montmeló-Granollers és el que registra un increment de pas de camions més significatiu. Des de l’SCT, s’explica per l’aportació de vehicles pesants que fa la C-33 en aquesta zona i pels volum derivat de l’activitat econòmica dels polígons.
També és significatiu l’augment de pas de vehicles pesants entre Granollers i Llinars: un 8% més en el període analitzat passant de 16.564 a 17.883. En canvi, des de Montmeló fins a l’enllaç amb la C-58, a la zona de Barberà, el volum de camions que hi circulen és més gran –22.507 amb les darreres dades– però l’augment ha estat inferior, d’un 5%.
A banda de la mobilitat de vehicles pesants, hi ha augment del trànsit global a l’autopista. Al tram de l’AP-7 que travessa el Vallès Oriental, destaca el sector entre Granollers i Llinars amb un increment del 6,5% amb què assoleix una mitjana diària de 76.567 vehicles al dia entre els dos sentits de circulació. Entre Montmeló i l’enllaç amb la C-58, la pujada ha estat del 6%. En canvi, entre Montmeló i Granollers, ha quedat més continguda: el 3,1%.
Tots aquests augments se sumen al boom que ja viure el trànsit a l’AP-7 a partir de l’alliberament dels peatges amb creixements entre el 25% i el 30% tant del total de vehicles com dels pesants. Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, admet que no s’esperaven l’augment d’aquest darrer any. I pronostica que el volum de vehicles pesants seguirà a l’alça: “Ens diuen des del sector que continuarà creixent.”
Amb aquestes xifres d’increment de la mobilitat al corredor de l’AP-7, Trànsit posa en valor la reducció de la sinistralitat, que baixa en tots els trams estudiats excepte el que va de Montmeló a l’enllaç amb la C-58. Aquí, l’índex de perillositat (té en compte el nombre de sinistres amb morts i ferits greus posat en relació amb el volum de trànsit i els quilòmetres del tram), creix el 6,1%. Es vincula amb els canvis de senyalització que el Ministeri de Transports, titular de la via, va fer a Barberà en direcció sud, just a l’enllaç amb la B-30 i la C-58. Es van fer enrere poc després per restablir la situació prèvia.
Per millorar la seguretat viària a l’AP-7, el Servei Català de Trànsit activa mesures com la implantació d’un sistema de velocitat variable a tot el tram del Vallès Oriental o la prova d’un semàfor llampec a l’accés des de la C-35, a la Roca, en sentit Barcelona.