QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

L’Estat sotmet a informació pública l’estudi informatiu del desdoblament de l’R3 entre Centelles i Vic

L’alternativa de traçat preferida pel ministeri de Transports permetria velocitats de fins a 160 quilòmetres per hora

El Ministeri de Transports ha obert el procés d’informació pública de l’estudi informatiu del desdoblament de la línia R3 entre les estacions de Centelles i Vic, a Osona. És una de les actuacions que han de permetre construir la doble via des de Montcada fins a Vic en els propers anys. El Butlletí Oficial de l’Estat ha publicat aquest dijous l’anunci i ara es dona un termini de 30 dies hàbils perquè particulars, entitats i institucions puguin presentar al·legacions a la proposta.

L’estudi informatiu planteja dues alternatives de traçat diferents per aquest àmbit d’11 quilòmetres de llargària. Un de les quals, la preferida pel Ministeri, amb més modificacions respecte el traçat actual. De fet, aquesta alternativa proposa modificar el recorregut de l’R3 en un tram de 7,1 quilòmetres entre la sortida nord de l’estació de Balenya-Tona-Seva i l’arribada a l’estació de Vic. En el primer tram, el canvi el significatiu.

El canvi redueix els radis de gir d’alguns revolts i permet augmentar la velocitat màxima permesa fins als 160 quilòmetres per hora. Aquesta opció representarà una inversió de gairebé 160 milions d’euros per fer l’obra.

L’alternativa 1 manté un recorregut molt més semblant a l’actual. En aquest cas, la velocitat màxima de pas dels trens seria de 120 quilòmetres per hora.

Totes dues alternatives tenen diversos punts on el traçat coincideix. Tres d’aquests àmbits són les tres estacions que hi ha al tram a desdoblar: Centelles, Hostalets i Balenyà-Tona-Seva. Aquí, no es canvia el traçat i, per tant, tampoc es canvia la ubicació de les tres estacions. Sí que s’hi preveuen adaptacions tant de la infraestructura ferroviària com dels espais per a passatgers per adaptar-les a les necessitats d’una línia desdoblada.

La publicació arriba pocs dies després que la plataforma d’usuaris Perquè no ens fotin el tren i l’associació per la Promoció del Transport Públic (PTP) denunciessin que no s’estava complint el calendari previst per tenir enllestit l’estudi informatiu i completar la tramitació ambiental.

La reacció de Perquè no ens fotin el tren

Des de Perquè no ens fotin el tren celebren que s’hagi fet la publicació de l’estudi informatiu. “Ara toca analitzar-la amb detall i fer les aportacions que siguin necessàries per millorar-lo”, diu Marc Janeras, un dels portaveus. Volen evitar situacions com les que s’han donat al tram Parets-la Garriga i que s’han vist ara amb l’execució de les obres.

Per exemple, el planteig de l’estació de la Garriga “que dona l’esquena al poble” perquè es plantejava inicialment un únic accés pel costat de l’edifici de l’estació tot i que, finalment, Adif ha acceptat per una segona entrada per la banda de ponent de les vies. O a l’estació de les Franqueses on s’ha retirat la tercera via que hi havia i només se n’han deixat les dues de circulació.

En un primer cop d’ull, Janeras valora de forma positiva la millora de traçat per poder aconseguir velocitats de fins a 160 quilòmetres per hora entre Sant Miquel de Balenyà i Vic. “No es tracta només de fer una nova via al costat de l’altra, es tracta de modernitzar la infraestructura”, apunta sobre el desdoblament.

Janeras destaca la importància que s’avanci en tots els trams que s’han de desdoblar. “El desdoblament estava plantejat amb quatre grans trams però perquè això funcioni cal que tots avancin en paral·lel i, per això, és important que es compleixin els terminis”, defensa.

Quan se superi aquest tràmit, Transports podrà ja encarregar la redacció del projecte, pas necessari per licitar l’obra. El pla de Rodalies vigent fixa el desdoblament entre Centelles i Vic per al període 2026-2030. L’obra hauria de donar continuïtat al desdoblament que s’executa entre Parets i la Garriga i a la intervenció en marxa al sud de l’estació de Vic.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 188 persones.