El Departament de Territori i l’Ajuntament de Montmeló (Vallès Oriental) han signat aquest divendres el conveni amb què la Generalitat concedeix 3,8 milions d’euros per urbanitzar la segona fase de la llosa que cobreix les vies del tren. El ple va aprovar recentment de forma definitiva el conveni amb els canvis proposats per la Generalitat.
“És un pas definitiu per a la integració urbana del ferrocarril”, ha celebrat l’alcalde Pere Rodríguez, que ha recordat que la cobertura de les vies va culminar el 2013, mentre el 2018 es va completar la urbanització del primer tram. Després d’anys de negociacions, ha celebrat desencallar ara el finançament per condicionar els següents 400 metres, “que seran la transformació definitiva” del municipi. L’Ajuntament preveu començar les obres a principis del 2026 i inaugurar el nou passeig l’estiu del 2027.
L’alcalde ha recordat que el municipi va quedar dividit en dos de punta a punta quan el 1854 es van construir les vies del tren. Una frontera que el 2002 el veïnat es va proposar erradicar, moment en què va crear una plataforma cívica. L’objectiu era aconseguir el soterrament del ferrocarril, fita que van aconseguir amb unes obres que van començar el 2010 després de diverses protestes multitudinàriament sorolloses.
El soterrament va comportar que a partir del 2013, un cop acabades les obres, el poble continués dividit, però ja no per les vies, sinó per una “pista d’aterratge de ciment”. Així ho ha definit l’alcalde, que ha apuntat que el primer tram de la llosa es va urbanitzar a curt termini amb unes obres que acabaven el 2018, però ha lamentat que des d’aleshores havia quedat encallada l’actuació a la segona fase.
“El primer tram va comportar un canvi espectacular per a Montmeló, que va guanyar un passeig central”, ha rememorat Rodríguez, que ha agraït a la Generalitat i ADIF la “bona predisposició” per desllorigar per fi part de la urbanització pendent. Amb els 3,8 milions transferits per part del Departament de Territori, l’alcalde ha assegurat que comença la “transformació definitiva” de Montmeló.
Pel que fa a la concreció de les obres, l’alcalde ha dit que l’Ajuntament ja té a punt el projecte executiu “per a quan s’hagi materialitzat la transferència”. Segons Rodríguez, el plec de clàusules de la licitació està “molt avançat”, de manera que es podria obrir el concurs aquest estiu, amb previsió de resoldre’l a la tardor. Seguint els mateixos càlculs, volen iniciar les obres a tot estirar el primer trimestre del 2026. Com que s’estima que l’actuació durarà 18 mesos, la intenció és que el nou passeig es pugui inaugurar l’estiu del 2027.
Al seu torn, la consellera Sílvia Paneque també ha definit com a “històrica” la signatura del conveni feta aquest divendres “per acabar amb la divisió del municipi i poder crear espais de convivència i millora de la mobilitat”. Paneque ha apuntat que les obres a la llosa de Montmeló són un exemple “d’un model urbà que actua per dignificar l’espai per poder viure de manera més sostenible i amable”.
La consellera també ha celebrat que urbanitzar la segona fase de la llosa sigui el punt d’inici per construir 400 nous habitatges entorn de les vies del tren. Seran pisos de protecció oficial continuada, dels quals es reservarà almenys un 25% per a menors de 35 anys i un 10% per a famílies que tinguin algun tipus de vulnerabilitat.