QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

La nova línia de Rodalies deixarà la comarca sense connexió directa a l’aeroport

Caldrà fer transbordament a l’estació de Sant Andreu o alguna altra del nucli central de Barcelona

El Vallès Oriental –en concret els nou municipis amb estació a la línia R2 Nord– perdran la connexió directa amb tren a l’aeroport del Prat amb la posada en marxa de la nova R-Aeroport, que operarà Ferrocarrils de la Generalitat i que farà el recorregut entre les estacions de Sant Andreu i les terminals 1 i 2 a través de la nova connexió ferroviària que s’està acabant de construir. Fonts del Departament de Territori, han recordat a EL 9 NOU que l’R2 tindrà connexió amb la nova R-Aeroport i, per tant, “es podrà accedir a un millor servei” tenint en compte que es passarà de les dues circulacions per hora actuals a quatre, una cada 15 minuts entre Barcelona i l’aeròdrom situat al Prat de Llobregat. En l’anterior mandat, el PSC –aleshores a l’oposició– va defensar que no es perdés la connexió directa del Vallès amb l’Aeroport i va apostar per ampliar-la amb una segona opció a través de l’R4 des de Terrassa i Sabadell. El Consell Comarcal també va demanar-ho a la Generalitat i al Ministeri de Transports en una carta conjuntament amb l’associació per a la Promoció del Transport Públic.

La Generalitat preveu que la nova R-Aeroport es posi en marxa entre finals de 2026 i principi de 2027. Tot just la setmana passada, el govern va presentar la primera unitat dels nous trens que Alstom està construint per cobrir el servei d’aquesta línia. Actualment, s’estan completant les proves estàtiques i dinàmiques a la planta de Santa Perpètua de Mogoda (el Vallès Occidental). L’RA arribarà fins a la mateixa T1 i, per tant, millorarà l’actual servei que acaba a la T2 i obliga els passatgers a fer servir un bus llançadora fins a la T1.

El canvi obligarà a reconfigurar els recorreguts de l’R2

Actualment, l’R2 Nord permet anar directes a l’aeroport des de nou estacions del Vallès Oriental: Sant Celoni, Palautordera, Llinars, Cardedeu, les Franqueses-Granollers Nord, Granollers-Centre, Montmeló, Mollet-Sant Fost i la Llagosta. Amb la nova RA, els usuaris hauran de fer transbordament a Sant Andreu o en alguna altra de les estacions del recorregut compartit. El canvi obligarà a reconfigurar l’R2 dividida, actualment, en diversos recorreguts: el de l’R2 Nord, el de l’R2 Sud i altres com un de central que connecta Granollers-Centre amb Castelldefels. En una compareixença al Parlament aquest dimecres, el secretari de Mobilitat, Manel Nadal, va avançar que el govern treballa en un pla de reconfiguració de línies i va apostar perquè tinguin recorreguts més curts per evitar que “una incidència a l’Hospitalet pugui afectar els trens a Mataró”, va posar d’exemple.

La configuració de la nova RA no agrada a plataformes d’usuaris. Més enllà de criticar la pèrdua de la connexió directa entre el Vallès Oriental i l’Aeroport, l’associació per al Promoció del Transport Públic (PTP) alerta del col·lapse del túnel de Passeig de Gràcia, on s’afegiran quatre trens més per hora i sentit “arribant al llindar de saturació”. “L’R-Aeroport trastoca amb una vella aspiració de millorar les freqüències a Rodalis i desviar un línia del túnel de plaça Catalunya a passeig de Gràcia.” En aquest sentit, Perquè no ens Fotin el Tren, la comunitat d’usuaris de l’R3, apunta que la nova RA “dificultarà un augment de freqüència a l’R3 per col·lapsar encara més els túnels de Barcelona”. També alerten que els trens hauran de fer servir el tram Montcada-Mollet –encara sense desdoblar– per accedir als tallers de manteniment que es construeixen a la mateixa planta d’Alstom a Santa Perpètua.

Segons la PTP, tot i haver-hi un tren cada 15 minuts, l’R-Aeroport té menys capacitat

La PTP també qüestiona la millora del servei que anuncia la Generalitat perquè, asseguren, tot i disposar d’un tren cada 15 minuts entre Barcelona i la T1 i la T2, l’RA oferirà menys places que els actuals tren de Renfe que presten el servei. Segons les seves dades, actualment, arriben a l’actual estació de l’aeroport –només connecta amb la T2– dos trens de 200 metres de llarg amb capacitat per a 3.028 passatgers cada hora. Els nous trens d’FGC són de 85 metres de llarg o podran portar unes 2.624 persones per hora, un 13% menys, lamenten des de la PTP, que també alerta que Sant Andreu sigui capçalera nord de l’RA implica perdre les vies d’apartat que ara hi ha. “Fins a Mollet, no n’hi haurà cap altra.” També alerten que la gestió des de FGC impedirà accedir a l’Aeroport amb els títols propis de Renfe i caldrà fer-ho amb els integrats de l’ATM. La plataforma Defensem l’R2 Nord també s’ha sumat a les peticions de la PTP.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.