QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Les línies R2 i R3 van registrar unes 200 incidències greus l’any 2022

Una cinquantena es localitzen al Vallès Oriental: 32 entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró de l’R3 i 23 entre la Llagosta i Gualba de l’R2

Les línies R2 i R3 van registrar l’any 2022 unes 200 incidències que van provocar afectacions superiors als 100 minuts en el conjunt de trens afectats. Segons les dades oficials a les quals ha tingut accés EL 9 NOU, són unes 120 incidències a l’R3 entre l’Hospitalet i Puigcerdà i unes 70 a l’R2 Nord. El darrer dia amb afectacions importants a les dues línies va ser dimarts de la setmana passada amb retards tant a l’R2 com a l’R3.

També hi ha una desena més d’afectacions al corredor de la línia de França en l’àmbit dels serveis regionals de l’R11 –fins a Figueres o Portbou– que igualment van acabar perjudicant el pas de combois de l’àmbit de Rodalies. La majoria són per problemes en la infraestructura o el material rodant, però també hi ha afectacions que deriven d’atropellaments de persones a les vies, en molts casos, derivats de suïcidis o intents de suïcidi.

A l’R2, el mes amb més afectacions greus va ser el març, amb 11 situacions que van fer que els combois afectats sumessin retards superiors als 100 minuts. En el cas de l’R3, destaca l’abril amb 17 afectacions al conjunt de la línia. També el novembre, amb 16. No hi va haver cap mes sencer en què les línies R2 i R3 en el seu conjunt no patissin un tall dels considerats greus.

De les 200 incidències registrades, una cinquantena es localitzen al Vallès Oriental: 32 entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró de l’R3 i 23 entre la Llagosta i Gualba de l’R2. L’afectació més greu al tram vallesà de l’R3 va produir-se el 28 d’abril a la Garriga. Va allargar-se durant més de 17 hores –fins a les 3 de la matinada de l’endemà– i va afectar una seixantena de trens sumant més de 3.200 minuts de retards.

Van ser dos dies negres perquè també hi ha haver incidències entre Centelles i Sant Martí de Centelles –cinc trens afectats–, entre la Garriga i les Franqueses –quatre–, entre Figaró i Sant Martí de Centelles –deu–, un altre cop a la Garriga –deu– i un altre cop entre Sant Martí de Centelles i Figaró –nou–. Altres afectacions significatives van sumar retards de 651 minuts el 18 de gener de 2022 per una falta de subministrament entre les estacions de Granollers-Canovelles i Parets. Va perjudicar 32 trens.

Visions oposades del govern i Renfe

El Departament de Territori va presentar dimarts un informe d’incidències al conjunt de la xarxa de Rodalies de Barcelona i els trens regionals atribuïbles a problemes amb la infraestructura –vies o catenàries, per exemple– i al material rodant.

Segons les dades fetes públiques per la Generalitat, el conjunt de la xarxa va registrar 831 incidències que van superar els 100 minuts de retard acumulat entre tots els combois afectats. Totes junts s’acosten als 400.000 minuts d’afectacions. A més, és una xifra superior als anys anteriors: 706 el 2021, 631 el 2020 i 797 el 2019. Sobre aquest 2023, Territori situa que, en només 44 dels 243 dies entre gener i agost, el sistema ha estat lliure d’incidències greus. Alerten, però, que són dades provisionals perquè “Adif ha deixat de proporcionar-les a la Generalitat”.

Renfe va respondre que les dades de la Generalitat detallen incidències a 22.500 dels més de 278.000 serveis operats. Per tant, “el 92,5% dels serveis funcionen amb absoluta normalitat”. De dilluns a divendres, circulen mil trens a la xarxa de Rodalies, recorden. La companyia també apunta que els 400.000 minuts amb afectacions representen l’1,5% dels 26,5 milions de minuts amb servei que es van donar el 2022.

Renfe també ressalta que entre gener i agost d’aquest any la demanda està al 99,4% de la que hi havia l’any 2019, abans de l’esclat de la pandèmia. I recorden les inversions que s’estan fent –1.154 milions, el 50% del previst al pla de Rodalies 2020-2025–, que “provoquen modificacions de servei i que la capacitat de recuperació sigui més lenta del que seria habitual”. Parlen d’una situació “transitòria” i que “suposarà importants millores quan finalitzin les actuacions previstes”.

L’informe de la conselleria també posa de manifest que la comunicació de les incidències “no arriba amb prou temps ni transparència a les persones usuàries”. També que els problemes a Rodalies provoquen tensions a la xarxa de transport públic per carretera on s’incrementen els usuaris. Per tot plegat, el govern va tornar a insistir dimarts en la demanda per al traspàs de la gestió del servei de Rodalies complet.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?

En aquesta enquesta han votat 62 persones.