El govern de l’Estat preveu una inversió de 200 milions entre els anys 2024 i 2033 per planificar, projectar i construir la carretera que donarà continuïtat al quart cinturó (B-40) des de Terrassa, on acaba ara, fins a Castellar del Vallès creuant la ronda nord dels sistemes urbans de Sabadell i Terrassa.
El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) de fa uns dies va publicar el conveni signat entre l’Estat i la Generalitat per tirar endavant l’obra. Recull que l’Estat assumirà el 100% del cost de la infraestructura (tramitació i construcció) i que la Generalitat s’encarregarà de fer els tràmits: l’encàrrec de l’estudi informatiu per definir el traçat i fer els tràmits ambientals, la redacció del projecte i la construcció a través de diverses licitacions.
Tot i això, el text especifica que el Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible “tramitarà i aprovarà els projectes de traçat i construcció” d’acord amb la llei estatal de carreteres. Sobre el traçat, “serà el que millor satisfaci l’interès general i la finalitat per la qual es construeix” i amb un disseny “que haurà de complir la normativa tècnica aplicable a les carreteres de l’Estat on s’integrarà”. De fet, el conveni estableix que, un cop acabades les obres, la Generalitat “procedirà a la seva transmissió a l’Estat amb la subscripció de la corresponent acta d’entrega”. També especifica que el Ministeri valorarà aleshores “que la titularitat de la nova via construïda sigui cedida a la Generalitat”.
El gruix de la inversió pel tram de la B40 entre Terrassa i Castellar es planifica per als anys 2029, 2030, 2031 i 2032 amb 40 milions anuals, segons consta al document publicat al BOE, on s’alerta que, en cas que hi hagi un sobrecost, “caldrà un nou acord entre les parts i haurà de tramitar-se l’oportuna modificació d’aquest conveni”.
La Campanya contra el Quart Cinturó (CCQC) ha anunciat ja la interposició d’un recurs contenciós administratiu contra el conveni. “Ara sí que podem dir que hi ha un conveni signat, ja no són només intencions”, diu Toni Altaió, portaveu de la CCQC. Per Altaió, el document confirma “que la ronda Nord [de Sabadell i Terrassa] donarà continuïtat al quart cinturó” i alerta sobre les intencions del govern de l’Estat de tirar endavant el projecte fragmentant-lo per zones. “La legislació ambiental no dona marge a la fragmentació.”
També qüestionen el paper “poc transcendent” que tindrà la Generalitat. “Es converteix en un mer subcontractista. No tindrà incidència ni control dels projectes. Qui vulgui vendre que la Generalitat en té el control, ens ho haurà de raonar molt bé perquè el paper no ho suporta”, diu Altaió, que admet que el projecte de quart cinturó “és igual de dolent” si es gestiona des de Barcelona o Madrid. Altaió reclama que s’informi i es consulti les entitats del territori en la tramitació ambiental prèvia.
{{ comment.text }}