Les línies de bus exprés que connecten la vall del Tenes (e7), Caldes (e9) i Mollet (e21) amb Barcelona van experimentar creixements d’usuaris de dos dígits durant l’any passat.
Segons dades del Departament de Territori, la línia e7 va créixer un 15% respecte a les dades de l’any 2022 i se situa amb uns 431.000 passatgers transportats al llarg de l’any. El creixement del servei directe Caldes-Barcelona va ser del 12% i el corredor va arribar a 1,1 milions d’usuaris. A la línia de Mollet, l’augment va ser de l’11%. Aquest corredor va arribar a 1.640.000 desplaçaments fets al llarg de l’any.
“Són línies que estan movent molta gent”, destaca Oriol Martori, director general de Transports i Mobilitat a EL 9 NOU. Valora la importància del servei de bus exprés per als municipis de la vall del Tenes (Bigues i Riells del Fai, Santa Eulàlia, Lliçà d’Amunt i Lliçà de Vall, a més de Parets) i de la riera de Caldes perquè “no estan coberts per eixos ferroviaris”. Això, per exemple, es nota en la corba de demanda que aquestes dues línies tenen al llarg del dia i que és molt plana. És a dir, que es manté molt constant més enllà de l’hora punta.
També ha registrat augments importants d’usuaris l’e12 entre Vic i Barcelona. El tall per les obres de desdoblament de l’R3 que es va fer entre octubre i febrer i els problemes que hi ha hagut un cop restablert el servei el 4 de febrer han disparat el volum de passatgers. Entre desembre i febrer, l’e12 ha més que doblat els usuaris que va moure els mateixos mesos de l’any anterior. Territori ha decidit mantenir, per ara, l’oferta que es va reforçar a l’octubre.
Reforços del servei
Martori explica que la Generalitat està treballant per “implantar reforços” a les línies de la vall del Tenes i Mollet. També assegura que estan valorant peticions que els arriben des de diversos municipis per crear nous serveis exprés cap a Barcelona. L’Ametlla és un dels ajuntaments que ha posat sobre la taula la necessitat de disposar d’un servei d’aquest tipus per tenir una alternativa per anar amb transport públic fins a Barcelona des del municipi. Les línies exprés es caracteritzen perquè tenen poques parades en el seu recorregut amb l’objectiu d’escurçar els temps de durada dels trajectes i fer-les competitives amb el vehicle privat.
A banda, Territori treballa altres opcions. Una passa per facilitar canvis d’hàbits que permetin ampliar l’hora punta del matí. “Una via podria ser a través de les tarifes”, explica Martori, que recorda que ara “de 6 a 9 del matí són tres hores en què hi ha situacions d’alta ocupació”.
Des del RACC, creuen que seria positiu ampliar la franja de més ús per repartir millor els usuaris: “Es podria distribuir la gent de manera diferent en hora punta”, indica Cristian Bardají, director de l’àrea de mobilitat. També recorda la importància de garantir les tornades cap al lloc de residència després de la jornada laboral. “Si al matí ho tens bé però a la tarda, no potser busques alternatives al transport públic.”