L’R3 pot trigar dos mesos a recuperar la normalitat per l’avaria “estructural” a Montcada

La línia R3 no ha prestat el servei durant tota la jornada de diumenge

El Govern avisa que l’avaria a Montcada és “estructural” i les reparacions per recuperar la normalitat a l’R3 i l’R4 poden durar dos mesos. Tenint en compte el grau d’afectació, la Generalitat ha considerat que el pla de mobilitat proposat per Renfe, amb 22 busos que uneixen Montcada amb la Sagrera, és “insuficient” i ha demanat una auditoria independent sobre l’incident per assegurar que s’havien pres les mesures necessàries per evitar un curtcircuit generalitzat.

“No entenem que si la incidència s’ha produït a Montcada Bifurcació, com és que les afectacions s’han produït al Clot i a Sagrera?”, s’ha preguntat el secretari de Mobilitat, Marc Sanglas, després de la reunió d’urgència amb l’Ajuntament, Renfe i Adif d’aquest diumenge.

La situació se solucionarà abans a les línies R1 i R4 en el seu tram sud, que no han pogut fer el recorregut fins a Barcelona. Segons ha informat Adif a la reunió, les incidències provocades pels incendis als túnels de Barcelona podrien resoldre’s al llarg de dimarts. Ara mateix, els trens de la línia R1 no van més enllà de Badalona i l’R4 només opera fins a l’Hospitalet de Llobregat.

La Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona, Renfe i Adif han creat un comitè de crisi per monitorar l’avaria greu, que s’ha desencadenat per un robatori de coure a Montcada que ha generat una sobrecàrrega de la xarxa. A més, s’han produït incendis als túnels de Barcelona, al Clot i a la Sagrera, que han impedit l’entrada de trens a la capital catalana aquest diumenge. A resultes d’aquests incidents, la xarxa de Rodalies ha viscut una jornada d’afectacions generalitzades, amb línies senceres com l’R3 que no ha prestat servei en tot el dia.

Els trens de l’R4 Nord, acaben a Fabra i Puig, i des de Manresa només en circularan un terç dels habituals en hora punta i un 75% la resta del dia, amb els viatgers encoratjats a agafar FGC a Manresa, Terrassa i Sabadell, i l’R2 a Montcada. A l’R3, el servei serà entre Puigcerdà i Montcada Ripollet, amb dos trens per hora i sentit i busos fins a Sagrera Meridiana.

A l’R7, els viatgers hauran d’agafar l’R4 fins a Cerdanyola i des d’allà bus a la UAB. 

A més, es posaran a disposició de la ciutadania 22 busos per connectar Montcada Ripollet amb Sagrera Meridiana. Carmona ha reiterat que el pla és per dilluns, i que la mobilitat de cara a dimarts es concretarà més endavant.

Tenint en compte que els trens de l’R1 i l’R4 no entraran a la ciutat de Barcelona, estaran sense servei les estacions ferrloviàries de Plaça Catalunya i Arc de Triomf.

Pla insuficient

A la trobada, la Generalitat ha insistit en la necessitat que Renfe augmenti els busos per fer el servei alternatiu al tren a l’R3 i R4, que són les més afectades per les incidències provocades pel robatori de coure a Montcada Bifurcació. “En el cas de l’R4 es disminueixen les freqüències de sis a dos, serà una de les línies més col·lapsades segur i, per tant, hem demanat un reforç d’autobusos”, ha dit assegurat el secretari de Mobilitat i Infraestructures.

En aquest punt, el director de Renfe a Catalunya ha defensat que els 22 autobusos s’han aconseguit en “temps rècord”. “Hem de tenir en compte que s’han de buscar els busos i veure com respon el servei ferroviari amb les condicions de la infraestructura. Farem seguiment del servei i si s’han de plantejar millores les plantejarem”, ha dit Carmona.

Reforç al metro

El servei de metro engolirà gran part dels usuaris que no podran arribar al seu destí habitual pels talls al servei, molts dels quals baixaran a Fabra i Puig, Sagrera, a Badalona Pompeu Fabra i també a Cornellà. Tenint en compte aquest flux més alt de passatgers, TMB reforçarà la xarxa amb dos trens més a primera hora, 15 trens més la resta del matí, mentre que a la tarda el servei es reforçarà amb 7 combois més i en l’horari vall de la tarda amb 13 trens més. El reforç es concentrarà a l’L1, l’L5, l’L3 i l’L2.

A més, l’operador barceloní ampliarà l’horari d’hora punta de matí a les 6.00 h. També hi haurà més personal per acompanyar el passatge a les estacions i més agents de la Guàrdia Urbana dedicats a ordenar la mobilitat de la ciutat.

A la sortida de la trobada, la presidenta de TMB, Laia Bonet, ha reclamat “escurçar al màxim la incidència” i resoldre la “situació completament anòmala” que es tornarà a trobar la ciutadania aquest dilluns.

Afectació estructural

El Govern ha assegurat que els tècnics d’Adif han determinat que l’avaria pel robatori ha provocat danys estructurals. “L’enclavament de Montcada ha sigut destruït i trigaran dos mesos aproximadament a recuperar-lo”, ha afirmat Sanglas. El secretari de Mobilitat i Infraestructures ha insistit que ni l’operadora ni l’administradora d’infraestructures han dut a terme les “mesures necessàries” per evitar aquesta incidència generalitzada i ha demanat “descartar la teoria de la conspiració” sobre el sabotatge de la xarxa.

Preguntat sobre si es tracta de l’avaria més gran registrada, ha afirmat que no es pot comptabilitzar tenint en compte el total d’incidències. “El desastre de Rodalies continua existint i no sé si és qüestió de batre rècords”, ha dit.

LA PREGUNTA

Cal prendre mesures preventives davant fenomens com la DANA?

En aquesta enquesta han votat 343 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't