L’ús del vehicle privat va pujar l’any passat al Vallès Oriental i va tornar a enfilar-se per damunt del 50% del total de desplaçaments que es fan a la comarca. En concret, segons dades de l’Enquesta de Mobilitat en Dia Feiner a la Regió Metropolitana, el cotxe suma el 51,8% dels desplaçaments que fan les persones que viuen al Vallès Oriental. Són uns 767.000 al dia. En els dos darrers anys, tot i el domini clar de l’ús del vehicle privat en els desplaçaments, aquest s’havia quedat per sota de la meitat del total de la mobilitat: un 46,7% l’any 2022 i un 48,1% l’any 2023.
L’ús del transport públic també va pujar l’any passat. De fet, és el mitjà que més creix, amb uns 37.000 desplaçaments diaris més, més de dos punts percentuals per damunt del 2023. Tren i autobusos assumeixen 133.000 desplaçaments diaris, el 9% del total. Tot i els problemes de Rodalies, cal tenir en compte la gratuïtat del servei com a element captador de passatgers. També l’increment d’usuaris que han tingut les línies de bus interurbanes, especialment els corredors exprés que connecten directament amb Barcelona. La ràtio d’ús del transport públic puja de 6 de cada 100 al 2023 a 7 de cada 100 desplaçaments el 2024.
Segons l’enquesta, vehicle privat i transport públic van treure pes a la mobilitat activa, que inclou els desplaçaments a peu, en bicicleta o vehicles de mobilitat personal com els patinets. Se’n van fer uns 582.000 cada dia feiner, un 39,3% de tota la mobilitat. L’any 2023, els desplaçaments actius representaven més del 45% de tots els que es feien.
El Vallès Oriental és la comarca que limita amb el Barcelonès on el pes del vehicle privat és més gran
Les xifres de 2024 confirmen el Vallès Oriental com la comarca que limita amb el Barcelonès on el pes del vehicle privat en la mobilitat és més gran. Està per damunt del Vallès Occidental (49% dels desplaçaments en cotxe), del Maresme (45%) o del Baix Llobregat (36%). També és on el transport públic té menys pes, tot i que no gaire lluny del Maresme (10,5% dels desplaçaments).
Respecte a l’enquesta de 2023, les darreres dades mostren un canvi quant a les dinàmiques territorials de desplaçaments. El Barcelonès torna a ser la principal comarca de relació en dia feiner: 166.000 desplaçaments, 20.000 més que l’any 2023, tot i que 24.000 menys que el 2022. Passa per davant del Vallès Occidental que, en la darrera enquesta, era la principal comarca de relació del Vallès Oriental. Segons les dades de 2024, els dies feiners es fan 149.000 desplaçaments diaris entre el Vallès. Són 21.000 menys dels que recollia l’estudi de 2023. En canvi, la relació amb el Maresme creix fins als 65.000 desplaçaments en dia feiner. La relació amb el Baix Llobregat baixa (de 34.000 del 2023 a 29.000) mentre que es manté amb Osona, amb 24.000 moviments de dilluns a divendres.
Creixen els desplaçaments amb origen i destinació dins del Vallès Oriental
L’enquesta mostra un nou increment dels desplaçaments amb origen i destinació dins del Vallès Oriental que arriben a 1,139 milions. Són 11.000 més que els que recollia l’enquesta de 2023. A la vegada, hi ha una reducció del percentatge que representa aquesta mobilitat sobre el total. Passa del 79,5% al 76,6%. L’arribada de població procedent de Barcelona o de l’àrea metropolitana, que sovint conserven la seva feina a la ciutat, pot ajudar a entendre aquesta reducció.
La mobilitat al Vallès Oriental registra xifres de contenció interna semblants a les del Baix Llobregat, l’Alt Penedès o l’Anoia. Queda una mica per sota del Maresme, on els desplaçaments amb origen i destí a la mateixa comarca són el 78% de tots els que es fan.