Des de gener d’aquest any, Xavier Flores és el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana del govern de l’Estat. Flores arriba al càrrec després de nou anys com a director general d’Infraestructures de la Generalitat, des d’on va impulsar, entre d’altres, les millores de la C-17 entre Parets i Granollers.
Ara, sobre la seva taula, hi ha temes com el desdoblament de l’R3 i la situació de l’AP-7.
Com està funcionant el servei alternatiu de transport a l’R2 pel tall per les obres de la Sagrera?
Portem poc temps. Sí que és veritat que als primers dies hi havia un ús molt baix dels autobusos entre Granollers i Sagrera-Meridiana i ara ja comencen a agafar-se cada vegada més.
La Generalitat vol crear un tren llançadora des de Barcelona cap a la T1 de l’aeroport del Prat que implicaria que l’R2 deixaria d’arribar-hi i els pobles del Vallès Oriental perdrien la connexió directa. Què en pensa?
El titular dels serveis és la Generalitat i són ells els qui han de definir els serveis. Nosaltres posem la infraestructura perquè el servei sigui al millor possible. Sí que treballem per poder enllestir el nou accés a l’aeroport. A partir d’aquí, serà una qüestió de serveis.
El pla de rodalies preveu triplicar la via des de Mollet fins a Montcada per enllaçar amb les ja previstes amb les actuacions a la Sagrera i amb el soterrament de Montcada. Hi ha cap calendari?
El futur túnel de Montcada porta una tercera via. Això permetrà que hi hagi avançaments i més fiabilitat i, per tant, donar un millor servei. I a això se li ha de donar continuïtat més amunt, fins a Mollet o la Llagosta. Donaria l’opció de fer aquesta millora de prestació. A més, l’any vinent impulsarem un estudi global de tot l’entorn de Montcada i de la possible connexió de l’R3 i l’R2.
Què vol dir connectar R2 i R3?
A Montcada, hi ha un gran nus ferroviari i hi ha temes com el túnel de Montcada i el desdoblament de l’R3 que s’han de definir des d’una visió global.
En quin punt es troba, la planificació de la doble via des de Parets cap al sud?
Ho estem treballant.
Hi ha una idea de com es vol desdoblar la via en aquest tram?
Parlem amb els ajuntaments i ho hem d’acordar amb ells.
Mollet sempre ha demanat un soterrament aprofitant el desdoblament. És viable?
Hi ha dificultats tècniques. Però el dia que expliquem alguna cosa serà amb l’Ajuntament al costat.
Demanen generositat als ajuntaments?
Estem parlant perquè el desdoblament beneficiï a tothom. A la gent que fa servir el tren, als que el poden fer servir i també a les persones que viuen al costat de la línia.
Les obres del tram Parets a la Garriga han començat ja?
Sí però quan una obra d’aquesta magnitud comença sempre costa visualitzar perquè comença amb temes tècnics i el desviament de serveis afectats. L’obra està començada però encara no es visualitza en tota la seva magnitud. L’estiu vinent es visualitzarà, seguríssim. Parlem del desdoblament però són, en realitat, diverses obres: actuacions a les estacions, de senyalització i el desdoblament entre estacions. Hi ha un moment que l’obra agafa una arrencada i, llavors, la comencem a veure. I, és clar, les afectacions, perquè n’hi haurà i d’importants.
Quan hi haurà ja un primer tall?
Treballem amb la previsió que l’estiu de 2023 hi hagi un tall que ens permeti afrontar una part de l’obra. Després, n’hi haurà un altre l’any següent.
Els passatgers tindran alternatives?
Sí i les explicarem detalladament i àmplia. Sempre passarà, com ha passat ara, que hi haurà algú que no ho sabrà però donarem la màxima informació.
L’augment de preus de les matèries primeres està fent que aquesta arrencada sigui més lenta?
Hem fet dos decrets per solucionar aquestes dificultats i que hi hagi la possibilitat de revisió de preus. Ho hem intentat encarrilar ja justament perquè obres com aquesta no s’aturin.
El desdoblament del tram Parets-la Garriga serà suficient perquè els usuaris trobin millores?
Significarà una millora: en fiabilitat, en temps de recorregut… Qualsevol usuari de l’R3, sap que hi ha moments d’espera a les estacions perquè cal que arribi un tren per fer el creuament. Això, en tot aquest tram, ja no ens passarà i ja serà un benefici en temps i fiabilitat. Llavors, s’ha de treballar bé el tema de les freqüències. Això és un tema més del titular, la Generalitat.
Fa uns mesos, es va impulsar un canvi dels horaris per fer-los més cadenciats. Ha anat bé?
Va ser un gran esforç de Renfe per fer uns horaris amb una freqüència determinada i que, a la vegada, siguin més fàcils de retenir per al passatger. La nostra percepció és positiva però ho hauríem de preguntar a ells… Però, com a usuari, aquesta és una d’aquestes petites coses que canvia la teva percepció del viatge i del temps de viatge.
Estan fent l’estudi informatiu del desdoblament de Centelles a Vic. Per què s’avança més aquest tram del nord que el Montcada-Parets?
Ho estem afrontant tot però és cert que el tram Parets-Montcada és molt més complex en tots els sentits. En canvi, el Centelles-Vic és una actuació relativament més senzilla i ens va semblar que podríem avançar.
L’obra del Centelles-Vic ha d’anar darrere del Parets-la Garriga?
Ha d’anar tan ràpid com es pugui. Hem de córrer per tenir la tramitació feta, tenir els projectes constructius, les declaracions d’impacte ambiental i licitar.
Els fons Next Generation estan donant una empenta a l’R3?
Per ara, sí. Però estem limitats perquè les obres han d’estar acabades el juny de 2026. A la vegada, això ens assegura una data per al tram Parets-la Garriga. Si una cosa es paga amb els fons europeus, vol dir que el juny de 2026 ha d’estar feta. És una fita que tenim claríssima.
Queda el tram de la vall del Congost. De la Garriga a Centelles.
La idea és impulsar-ho també.
Amb un túnel?
Aquí s’ha de passar amb un gran túnel. Ja hi va haver un estudi informatiu amb un treball molt intens. Es va parlar amb Figaró per la nova posició de l’estació. Però aquell estudi informatiu va caducar però ara l’hauríem de recuperar.
Preservant l’estació de Figaró?
Seguríssim. No tenim cap dubte que Figaró ha de tenir estació.
Per què han separat el desdoblament de l’R3 en diversos projectes?
És bo que s’hagi fet així. El Centelles-Vic té una naturalesa molt diferent del Centelles-la Garriga, que pot tenir una major complexitat tècnica i de tramitació mediambiental. Per tant, seguirà el seu camí sense aturar-nos res.
És la doctrina que va impulsar vostè com a director de carreteres de la Generalitat amb les millores de la C-58 i de la C-17 a Parets.
M’agrada. Si tens un tram molt gran, el sector més complicat marca el ritme de tot. D’aquesta manera, el primer que surt, surt. Divideix i venceràs.

Hi ha diversos projectes. Però hi ha una visió global de la línia?
Ha de quedar clar que no descansarem fins a tenir l’R3 desdoblada. L’objectiu és desdoblar completa l’R3. Claríssim. Té dificultats: algunes d’orogràfiques, algunes de caràcter urbà.
Fins a Vic?
Fins a Vic.
I més amunt…
Comencem i, quan arribem a Vic, crec que ens podrem plantejar més coses. Però si ara plantegem una altra cosa seria desenfocar esforços. Tenim ja un tram en obres, un altre tram amb un estudi informatiu iniciat i, en els altres trams, durant l’any que ve haurem de començar les tramitacions que pertoquin.
Quan parlem de millores a l’R3 pensem molt en els passatgers. Però tindrà un impacte positiu també en el transport de mercaderies?
Dotarà de més capacitat la línia i permetrà aquest ús, que ara està limitadíssim. Ara tota la capacitat està bolcada al moviment de passatgers. Amb la doble via, tindràs un excedent de capacitat en alguns trams que permetrà que hi pugui haver aquest transport.
Ja s’està estudiant una sortida de les mercaderies de l’R3 pel corredor de Mollet-Papiol.
Sí. Permetria poder connectar cap al Port de Tarragona.
En tot plegat, hi ha línia oberta amb els ajuntaments o amb entitats com Perquè no ens Fotin el Tren?
Conec tots els actors. Hem mantingut alguna reunió amb ells i continuarem fent-ne de seguiment. Volem treballar amb transparència i que coneguin el desenvolupament de les obres i que estiguin al dia de totes les actuacions. Volem que puguin dir-hi la seva i no tenim cap problema per compartir allò que fem amb ells.
El traspàs de Rodalies a la Generalitat pot anar a més?
Per poder fer altres passes endavant cal tancar les que ja hi ha. Estem parlant amb ells al voltant del pagament del dèficit i del contracte programa de Renfe per a la prestació dels serveis. Hem d’anar fulla a fulla i anar consolidant temes.
I es poden arribar a traspassar les vies, catenàries i altres infraestructures que ara són d’Adif?
Avancem en els serveis i, després, en parlarem.