QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

La nova licitació del servei alternatiu pel tall del l’R3 redueix a la meitat els autobusos mobilitzats

En concret, dels 107 autobusos previstos en el primer concurs públic ara aturat es passa als 58 que preveu el plec de condicions publicat divendres

La licitació del Pla Alternatiu de Transport (PAT) publicada divendres passat per l’empresa Renfe Viajeros redueix a la meitat el contingent d’autobusos que es preveu mobilitzar per donar servei a la línia R3 durant els 16 mesos que estarà sense servei ferroviari. En concret, dels 107 autobusos previstos en el primer concurs públic ara aturat es passa als 58 que preveu el plec de condicions publicat divendres passat. Tal com ha explicat EL 9 NOU aquest dilluns, Renfe ha incorporat canvis a darrera hora al pla de transport presentat l’11 de juny als ajuntaments i entitats d’usuaris.

En concret, las nova proposta de Renfe passa per un lot amb 15 autobusos (10 per fer el servei i 5 en reserva) per cobrir el servei directe entre la Garriga i l’estació de Fabra i Puig, a Barcelona, durant els 16 mesos d’obres. Hi ha un segon lot on s’activaran 29 autobusos que cobriran el servei amb parades a totes les estacions entre la Garriga i Fabra i Puig des de setembre fins al maig de 2026 (19 autobusos i 10 de reserva) i entre la Garriga i Mollet-Santa Rosa des del maig de 2026 fins al gener de 2027 (13 autobusos i 7 de reserva).

El tercer lot inclou un servei directe entre Vic i Fabra i Puig, que no s’havia previst en la licitació inicial. En aquell cas, hi havia alguns autobusos amb sortides des de Vic i parada a Centelles, i des d’aquest punt anaven directes a Barcelona. Per aquest nou tercer lot, es demanen nou autobusos en servei i cinc de reserva. Es preveu un reforç puntual amb 20 autobusos més per als dies del Mercat Medieval de Vic dels anys 2025 i 2026. Aquest reforç també ja es fixava en la primera licitació publicada el 6 de juny.

D’acord amb les noves dades, Renfe preveu 105 expedicions directes al dia els laborables entre la Garriga i Fabra i Puig començant a 3/4 de 5 del matí i acabant poc abans de les 11 de la nit. Els caps de setmana seran 100. Entre la Garriga i Fabra i Puig, el servei amb parada a totes les estacions tindrà 126 expedicions els dies laborables i 119 els festius durant la primera part de les obres. En la segona, se’n faran 137 els dies laborables entre la Garriga i Mollet-Santa Rosa parant a totes les estacions. I 130 els dies festius. El servei directe entre Fabra i Puig i Vic preveu 70 expedicions els dies laborables i 66 els festius. Arribaran a 147 els caps de setmana del Mercat Medieval tant d’aquest any com el vinent.

Les condicions estableixen que els vehicles han de tenir un mínim de 55 places i es fixa que almenys un de cada tres haurà d’estar adaptat per a persones amb mobilitat reduïda. El maleter dels busos haurà de poder rebre equipatge dels passatgers i, almenys, tres bicicletes.

Dues fases d’obres i dues d’afectacions

Les obres tindran afectacions en dues fases: de setembre d’aquest any al maig de 2026, les obres només deixaran oberta la circulació de trens entre les estacions de la Garriga i la Tor de Querol. Entre la Garriga i Montcada Bifurcació estarà tallada per les obres per fer la doble via entre Parets i la Garriga i per les obres de reforma a l’estació de Montcada Bifurcació.

El tram sud, entre Montcada i l’Hospitalet, el servei es cobrirà a través de l’R4 i del metro de Barcelona. Des del maig de l’any que ve fins al final de les obres al gener de 2027, quedarà tallat el tram entre Mollet-Santa Rosa i la Garriga. Per la resta de la línia, sí que circularan trens.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?