QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Obres de desdoblament de l’R3 entre Parets i la Garriga: què es farà fins al gener?

Dels nous viaductes, només el dels Gorcs, a Llerona, és de doble via. Els altres són de via única i s’aixequen en paral·lel als actuals

El 9 Nou
14/10/2023
Granollers

Les empreses que fan els treballs de desdoblament de la línia R3 entre Parets i la Garriga aprofitaran aquests tres primers mesos d’interrupció de la circulació ferroviària per iniciar la construcció de tres dels principals nous viaductes que estan inclosos en el projecte.

En concret, es faran els estreps –les estructures situades als extrems d’un pont i que estan destinats a suportar el pes de la futura estructura superior– dels nous viaductes del riu Tenes (132,5 metres de llarg), a Parets; del riu Congost (202,15 metres), entre Canovelles i les Franqueses, i del torrent dels Gorcs (170 metres), a les Franqueses. A Parets, també es faran els estreps del viaducte per damunt de l’enllaç entre la C-17 i les autopistes AP-7 i C-33. Aquest té una llargària força més limitada: 27 metres.

El viaducte dels Gorcs serà l’únic que es construirà de via doble. Els altres nous ponts seran de via única i s’aixecaran al costat dels actuals. En el cas dels Gorcs, serà de doble via perquè el projecte ha optat, en aquest punt, per fer una petita variació del traçat existent amb un nou viaducte que també permetrà travessar per damunt l’antiga N-152a, que connecta Llerona amb la Garriga. Està previst que tots els nous ponts quedin enllestits durant el segon tall de la circulació de trens, que es preveu per a l’estiu de l’any vinent i que serà més llarg que l’actual.

Material d'obra acumulat a l'aparcament del barri Congost, a Granollers
Material d’obra acumulat a l’aparcament del barri Congost, a Granollers / Griselda Escrigas

Aquests quatre viaductes formen part de la llista de 20 de les 71 infraestructures necessàries per desdoblar el tram de l’R3 entre Parets i la Garriga que es tiraran endavant –de forma total o parcial, segons el cas– des d’ara i fins al gener. Per municipis, n’hi ha cinc a Parets (els estreps dels dos viaductes sumats a una obra de drenatge, un mur i l’estructura d’un pas superior), Montmeló (quatre obres de drenatge i un pas superior) i les Franqueses (tres obres de drenatge, l’estructura d’un pas superior i els estreps del viaducte dels Gorcs); quatre a Granollers (dos passos inferiors i dues obres de drenatge), i un a Canovelles (els estreps del nou viaducte del Congost que es faran a tocar del passeig de la Ribera, que també se superarà amb un únic pont, com ara).

A banda, fins al gener es treballarà per fer la reconversió de la infraestructura ferroviària a les quatre estacions que hi ha dins de l’àmbit del desdoblament: Parets, Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga. Això implicarà tots els canvis necessaris per deixar enllestida la nova configuració de les vies (vies principals i secundàries), de les catenàries, de la senyalització o dels enclavaments electrònics.

També s’aprofitarà el tall per ampliar les andanes fins a 210 metres de longitud (ara en tenen 160), per construir els passos inferiors entre andanes (a Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga) i els passos inferiors que permetran connectar els dos costats de l’àmbit ferroviari a les estacions de Granollers-Canovelles i les Franqueses.

Al gener, però, l’ampliació de les andanes i els nous passos inferiors encara no seran utilitzables perquè els treballs d’acabat final (urbanització, il·luminació, instal·lació d’ascensors…) s’afrontarà més endavant a través d’una obra destinada específicament a la instal·lació d’ascensors i acabats de les estacions de Granollers-Canovelles, les Franqueses i la Garriga per un import de 5,5 milions.

La urbanització dels nous passos inferiors d’un costat a l’altre del recinte de les estacions de Granollers-Canovelles (entre el carrer Joan Maragall i la Terra Alta) i les Franqueses (entre la carretera de Ribes i les antigues casernes) l’assumiran els ajuntaments,

D’altra banda, els canvis d’andanes i accessibilitat de l’estació de Parets estan integrats al projecte de construcció d’una nova estació al municipi. Adif té obert el concurs públic per contractar l’empresa que assumirà aquests treballs. La inversió prevista –inclou la cobertura d’un tram de vies– és de 19,4 milions.

Supressió de passos a nivell a la Garriga

En paral·lel, aquests tres mesos avançarà el projecte de supressió de dos passos a nivell a l’altura de la Garriga, que inclou diverses actuacions previstes fins al gener. Per exemple, l’ampliació del pas inferior per a vehicles i vianants que connecta el passeig dels Til·lers amb l’avinguda Pau Casals (s’eixamplarà per garantir el pas de vehicles amb doble sentit de circulació i de vianants) i l’ampliació del pas inferior del torrent de la Cova.

Està situat al nord de l’estació però és necessari ampliar-lo perquè hi arriba el tram de doble via, que, mentre no tiri endavant el desdoblament cap a Vic, servirà per al canvi de sentit de trens que inicien el recorregut a la Garriga.

El desdoblament dels 18 quilòmetres entre les estacions de Parets i la Garriga comporta una inversió global de 155 milions. El Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana l’ha dividit en vuit projectes diferents.

Els cinc principals ja estan en execució: duplicació i electrificació de vies entre estacions (55,7 milions), remodelació de les estacions i electrificació (14,5 milions), remodelació de les estacions –control, comandaments i senyalització– (10,3 milions), supressió de passos a nivell a la Garriga (2,9 milions) i el taller provisional de Ripoll (3,8 milions) per garantir el manteniment dels trens que cobreixen el servei entre Figaró i Puigcerdà fins al gener. També hi ha adjudicat el contracte d’acabats i ascensors (5,5 milions).

Els dos restants són el de la nova estació de Parets (en licitació) i una obra de vinculació tecnològica (17,1 milions), que també s’està licitant.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.