QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

L’ocupació turística al Vallès Oriental es manté en un nivell similar al 2023

El percentatge d’ocupació del mes de juliol ha fregat el 80%, que es reparteix pel territori de manera molt equilibrada

Tot i que el Vallès Oriental no és una comarca turística, les xifres d’ocupació de visitants s’han mantingut altes aquest any amb resultats similars als del 2023. El percentatge d’ocupació del mes de juliol ha fregat el 80%, que es reparteix pel territori de manera molt equilibrada. Les cases rurals són, majoritàriament, les que han tingut més bons resultats. Segons Sílvia Arau, tècnica de l’Associació d’Empresaris Turístics del Baix Montseny, la mitjana del turisme rural s’ha mantingut entre un 70% i 80%, tot i que moltes cases ratllen el 100% amb previsió fins a mitjans o finals de setembre.

La presidenta de l’Associació d’Hotels del Vallès Oriental, Sílvia Brunet, feia una valoració positiva de la tasca de promoció turística: “El que més destaca de la zona és la seva proximitat a l’autopista i el seu posicionament cèntric respecte a diferents punts d’interès, com són Barcelona, La Roca Village, la platja o el Montseny. Així, el perfil de visitant no és el de destinació aeroport sinó el que es mou en cotxe, són clients de pas, que de vegades continuen cap al sud de Catalunya i el País Valencià.”

És el cas del Porxo de Can Baixeres, a Santa Fe del Montseny. Enguany ha tingut una ocupació plena des de Sant Joan, amb tot reservat fins la Diada. Alguns són clients internacionals –holandesos, francesos, belgues i fins i tot xinesos– i d’altres són del territori, majoritàriament de Catalunya. “Molts venen a conèixer diferents llocs de Catalunya, però també n’hi ha que busquen el sol i la tranquil·litat”, observava la propietària Anna Miquel.

A l’Ametlla, a Can Gual, han tingut un fort augment d’hostes internacionals en els últims tres anys. Tomàs Garcia, el propietari, explicava que “abans de la pandèmia potser constituïen un 15% en tot l’any, i normalment eren francesos”. Aquest cop han rebut sobretot clients de procedència nòrdica. Un altre canvi ha estat el mode de desplaçament: “Cinc o sis anys enrere gairebé tots els visitants arribaven amb cotxe, mentre que ara un 80% de turistes venen amb avió i lloguen el cotxe aquí”, afegia.

En tots dos llocs el nivell d’ocupació del juliol s’ha mantingut respecte a les dades de l’any passat. En el cas de Can Gual les expectatives per l’agost pujaven 10 punts més que al juliol, perquè és quan tant allotjaments rurals com apartaments i hotels reben més visites internacionals.

Els càmpings, en canvi, tenen un perfil majoritàriament nacional. És el cas d’El Pasqualet de Caldes, que rep sobretot gent de Catalunya i una forta presència basca també. El mes de juliol han tingut gairebé un 80% d’ocupació, suaument per sobre de la que van tenir l’any passat. Pel que fa a les tres primeres setmanes d’agost, ja les tenen pràcticament plenes.

L’agost és l’esperança del càmping El Vedado, situat a Vallromanes, que curiosament rep la majoria de visitants de l’estranger. Aquesta dependència internacional s’ha vist afectada pel curs paral·lel de l’Eurocopa. “La gent s’espera a viatjar quan han acabat els mundials de futbol”, detectava Francesc Caballé, el director del càmping. Aquest juliol han tingut un 65% d’ocupació, uns 20 punts per sota de la normalitat; la davallada, però, ha sigut compensada pels mesos d’abril i maig i enfronten l’agost amb optimisme: preveuen assolir el 90%.

Pel que fa a balnearis, també ha estat un estiu de normalitat. Al Blancafort de la Garriga esperen a l’agost la mateixa quantitat de visitants que han tingut al juliol, és a dir, un 70%.

Al Termes Victòria de Caldes han excedit tímidament la producció de l’any passat: al juliol ha acollit un 80% d’hostes –entre un 5 i 8 punts més que 2023–, i de l’agost n’esperen un 90% –uns 10 punts més–. “Tot i que l’estiu i els caps de setmana són els moments amb més moviment, el 2019 ja vam fer una remodelació de la zona termal per tal d’aconseguir una ocupació més estable durant tot l’any, i més o menys ho hem aconseguit”, explicava el director del Grup Victòria, Joan Anglí.

L’allargament de la temporada de turisme ja és una realitat. En paraules de Sílvia Brunet: “Estem veient que tot es barreja i hi ha turistes al febrer i gent treballant al juliol.” Tot i així, l’agost continua portant la capdavantera i en molts llocs hi ha ocupació plena durant la primera vintena; són els últims dies del mes que fan baixar els resultats.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?