Paraules
El meu univers pedagògic està fet de paraules com: acollida, alegria, alteritat, amistat, atenció, calma, compassió, compromís, confiança, conversa, coratge, creativitat, desig, deferència, diferència, entusiasme, empatia, equitat, esperança, flexibilitat, fragilitat, hospitalitat, il·lusió, interès, imaginació, justícia, llibertat, memòria, obertura, passió, perdó, presència, reconeixement, reflexió, respecte, responsabilitat, rostre, singular, situació, tacte, temps.
La denominada educació industrial ha emprat paraules com: avaluació, activitat, aprenentatge, aprovat, concepte, contingut, currículum, examen, lliçó, nivell, objectiu, procediments, programació, protocol, recuperació, rendiment, quantitat, selecció, suspès, temporització.
Els mots que ens proposa l’Escola Nova 21, que es defineix com una “aliança per un sistema educatiu avançat” són: actitud, aprendre a aprendre i a pensar, aprenentatge-servei (APS), aprenentatge basat en problemes (ABP), autoregulació, autoavaluació, competència, col·laboració, cooperació, diversitat, itinerari, inclusió, interrogar-se, globalització, participació, progrés, projecte, protocols de canvi, repte o treball en equip. Escola Nova 21 fa passos endavant i puc compartir el seu objectiu global “que tot infant […] pugui gaudir en qualsevol centre del Servei Educatiu de Catalunya d’experiències d’aprenentatge apoderadores i rellevants que li permetin desenvolupar el seu projecte de vida amb dignitat, sentit i benestar.” També comparteixo els quatre eixos de l’Informe Delors (1996) que l’impulsen: aprendre a conèixer, aprendre a fer, aprendre a conviure i aprendre a ser.
En cap model hi ha totes les paraules i no puc fer, aquí, una comparativa, però cadascun evidencia una ideologia, que si penetra a fons pot acabar essent perillosament hegemònica.
Cada conjunt de paraules és una manera d’entendre el món i l’educació. El meu univers pedagògic està pensat per un món en el qual es puguin impulsar espais educatius a temps complet, que permetin a infants i joves del segle XXI, en especial els menystinguts i els invisibles, somniar i fer reals projectes de vida singulars, en els quals puguin ser insubmisos o dòcils, acomodats o en rebel·lia permanent. Perquè educar vol dir fer possible que l’educand triï i pugui anar en contra del que ja existeix.