El Departament d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural rastrejarà la presència d’exemplars de coipú, un rosegador semiaquàtic propi de l’Amèrica del Sud, al Vallès Oriental. En els darrers anys, aquesta espècie s’ha estat estenent per les conques de la Muga, el Fluvià i el Ter, a les comarques de Girona, procedent de França.
Les prospeccions es faran després que, aquest gener passat, dues càmeres de fotoparany situades al curs mitjà de la Tordera en fotografiessin un exemplar. Es creu que es tracta d’una incursió puntual d’un mascle i es descarta que hi hagi una població establerta al Vallès Oriental.
Amb tot, es vol evitar que això passi. Amb el mateix objectiu, també es fan prospeccions al riu Ter a la comarca d’Osona, on també s’han detectat exemplars d’aquest rosegador invasor que viu en entorn aquàtics.
“No hi ha poblacions establertes fora de les comarques de Girona”, confirma a EL 9 NOU Jordi Ruiz Olmo, responsable d’espècies invasores del Departament d’Acció Climàtica. Sí que “de tant en tant, veiem algun individu en zones fora de l’àmbit”. Per Ruiz Olmo, perquè el coipú “arribi al Vallès Oriental de manera eficient, primer li caldria omplir la comarca de la Selva”. I, això, “no s’ha produït”.
Acció Climàtica té els ulls posats sobre l’estany de Sils, una zona propera a llocs on sí que hi ha poblacions de coipú i que, a més té unes bones condicions perquè s’hi pugui consolidar. “És un lloc idoni per aigua, per disponibilitat de menjar…” Aquí, però, tampoc hi ha poblacions establertes. “S’ha organitzat un sistema de detecció a la conca de la Tordera, a la comarca de la Selva”, explica. Ruiz Olmo defensa que aquesta és “la millora manera d’evitar que arribi al Vallès Oriental”.
El control del front d’expansió –a la Selva i al Vallès Oriental, per la Tordera, i a Osona, pel Ter– és una de les línies de treball que Acció Climàtica ha encetat per lluitar contra la presència d’aquesta espècie invasora. Els exemplars que hi ha a Catalunya són d’una subespècie pròpia de zones tropicals. “L’expansió no la fan per les muntanyes, la fan per les parts baixes i resseguint els cursos d’aigua.”
A banda de la recerca que es faci des d’Acció Climàtica, Ruiz Olmo valora la importància de la col·laboració ciutadana i demana que s’alerti si se’n veu algun. Es pot fer a través del correu electrònic: especiesinvasores.tes@gencat.cat. És una espècie “que es veu molt bé” perquè és diürna. “Qualsevol informació que ens aportin serà fantàstica”, apunta Ruiz Olmo.
Els esforços principals, però, se centren a les zones nucli a les comarques de Girona, on hi ha localitzats el 80% dels exemplars de coipú a Catalunya. Hi causen danys a l’agricultura i ambientals i es treballa en la captura amb brigades professionals que actuen en col·laboració amb els Agents Rurals.
També es col·labora amb entitats del territori com guardes de parcs naturals o sindicats. Se’ls cedeixen paranys per fer captures després de fer-los una formació específica. L’altre àmbit d’actuació és a les zones on hi ha poblacions establertes però amb una presència irregular. Concentren el 20% de la població de coipú i també s’hi faran captures.