L’episodi de pluges de la darrera setmana –concentrat, especialment, a la jornada de dilluns– ha permès tancar el mes d’abril amb un volum de precipitacions per damunt de la mitjana climàtica del període 1991-2020 al conjunt del Vallès Oriental amb xifres que es mouen entre els 80 i els 100 litres per metre quadrat recollits en un sol mes. A la meitat oriental del massís del Montseny, les precipitacions acumulades superen els 100 litres.
Amb aquestes xifres, al centre de la comarca, aquest volum de pluja representa entre el 110% i el 130% respecte a la mitjana climàtica. Al Baix Montseny i al Baix Vallès, puja fins a valors d’entre el 130% i el 150% amb alguns punts concrets encara amb xifres superiors.
Des de dissabte de la setmana passada i fins aquest dijous, s’han acumulat entre 60 i 90 litres per metre quadrat de manera generalitzada. La majoria es van recollir dilluns amb una punta de 60,9 litres per metre quadrat a l’estació que el Servei Meteorològic de Catalunya (SMC) té a Torre Marimon, a Caldes.
Per darrere, van quedar registres com els 58,7 litres per metre quadrat a Vilanova o els 46,2 a Granollers. A Puigsesolles, al costat del Turó de l’Home, es van registrar 45,3 litres per metre quadrat dilluns. En tot l’episodi, el cim del Montseny frega els 90 litres. D’aquests, una part van caure en forma de neu. Aquí, a diferència de les estacions situades a la zona baixa, els registres també van ser significatius diumenge (23,6) i dimarts (14,2). Passa el mateix a Tagamanent, a la zona de ponent del massís del Montseny.
Respecte a les temperatures de la mitjana climàtica (1991-2020), l’abril ha estat més càlid al Vallès Oriental entre 0,5 i 1,5 graus més. L’anomalia es produeix tot i les temperatures més baixes de la mitjana registrades els darrers dies del mes.
Al conjunt de Catalunya, segons el Meteocat, aquest dilluns va ser el dia més plujós al conjunt del país en dos anys i mig. En concret, des del 23 de novembre de 2021. Els registres d’aquell dia al Vallès Oriental van ser clarament inferiors als d’aquest dilluns: 41,9 litres per metre quadrat a Puigsesolles; 36,3, a Caldes; 33,4, a Parets; 32,6, a Vilanova; 28,8 a Tagamanent, i 27,5 a Granollers.