L’Azu, del grup de barri de la Policia Local de Granollers, va repartir uns globus a cadascun dels alumnes d’un grup de primer d’ESO de l’institut Carles Vallbona per fer un joc. Es tractava de caminar durant un minut per l’aula amb el globus a l’esquena i protegir-lo per tenir-lo sencer al final de la prova.
En el moment que va arrencar el joc, els estudiants van començar a empaitar-se per aconseguir petar els globus dels seus companys. Passat el minut, només dos globus estaven sencers i, per tant, van poder complir amb la missió: “L’objectiu era arribar al final del temps amb el nostre globus a l’esquena i era tan fàcil com caminar tots sense petar el dels altres”, explicava l’Azu als estudiants.
De seguida, establia un paral·lelisme amb la situació que es poden trobar a internet. “Al món on line, nosaltres sabem les nostres intencions però no sabem les dels altres.” “Si vosaltres mateixos enganyeu per accedir a aplicacions o jocs on no podríeu entrar per la vostra edat, què us fa pensar que la persona amb qui jugueu o parleu no us enganya també?”, va afegir.
Aquesta és una de les accions que va posar sobre la taula la xerrada sobre pantalles i internet segura que la Policia Local de Granollers va fer a dos grups de primer d’ESO de l’institut Carles Vallbona divendres passat. Durant el curs, també n’han anat fent a centres com l’EMT, el Marta Estrada, l’Escola Pia, l’Educem o el Mestres Montaña.
A partir d’una foto a Instagram, d’una noia fent dansa davant d’un centre esportiu, l’Azu els va fer reflexionar sobre la informació que es donava allà a totes les persones que es movien per aquella xarxa. “Fins i tot, hi ha gent que pot fer un robatori a casa vostra amb les dades que poseu a les xarxes. Si expliqueu que tots els dimarts aneu a classes de dansa, poden pensar que no hi haurà ningú a casa. És tan fàcil com tocar el timbre per comprovar-ho”, posava d’exemple.
Amb les diverses activitats, es busca alertar-los del perill de ser sotmesos a sexting –xantatges– si comparteixen fotos de contingut sexual amb els seus companys; de grooming, amb adults que es fan passar per menors per aconseguir informacions o fotografies íntimes, o de ciberbullying, assetjament a través de mitjans digitals.
Aquí, l’Azu va fer incidència en la importància de denunciar situacions d’assetjament –tant si les pateixen ells com companys– als professors, pares o la policia. Van quedar colpits quan el policia els va relatar la història d’un noia de la ciutat que es va suïcidar fa uns anys perquè no va poder suportar l’assetjament a la qual se la sotmetia. “Explicar-ho a algú salva vides”, va insistir.
Al final de la xerrada, l’Azu va demanar als alumnes una paraula amb la qual es quedaven: no refiar-se, prevenció o pensar abans d’actuar van ser algunes de les reflexions que van sortir per aconseguir mantenir sencer el globus que cadascú porta quan es mou per les xarxes.
{{ comment.text }}