Carla Ventura, de Granollers, tenia clar que volia estudiar Medicina per ser ginecòloga. Uns mesos després, i amb un treball de recerca de Batxillerat de matrícula sota el braç, ha decidit que sí: que estudiarà Medicina, batallarà per ser ginecòloga i, a més a més, s’especialitzarà en cirurgia de reconstrucció.
Això últim encara no ho sabia fa uns mesos, abans de presentar la seva recerca Torna’m el meu clítoris, sobre la cirurgia de reconstrucció d’un clítoris després d’una mutilació genital. El seu treball acaba de rebre el Premi a la Recerca en l’àmbit de la Medicina de la Universitat de Girona (UdG). “El premi de veritat és que és un treball divulgatiu i, per tant, servirà perquè més gent conegui la mutilació genital i l’anatomia del clítoris”, explica Ventura, que ha estudiat a l’Institut Antoni Cumella de Granollers.
Ventura va començar a fer recerca sobre el tema fa més d’un any. “Vaig començar a llegir i vaig trobar articles mèdics sobre la mutilació genital. No ho coneixia i em va impactar molt.” La hipòtesi del seu treball de recerca, i que va acabar complint, era si podia representar una cirurgia de reconstrucció d’un clítoris mitjançant un prototip fet amb una impressora 3D. Ho va fer durant la presentació del treball.
Per informar-se’n li va servir de poc internet, perquè hi ha molt poca informació. Una de les seves fonts va ser el cirurgià i extreballador de l’Hospital de Granollers Ivan Mañero, que li va facilitar treballs i material gràfic. Al treball, només hi tracta un dels tres tipus de mutilació que existeixen. “Només perquè la reconstrucció és possible en un dels casos”, explica Carla Ventura.
Del seu treball, els que l’han reconegut, n’han valorat el risc i la capacitat de parlar d’un tema del qual se’n parla porc i que moltes noies joves pateixen. “Si la sexualitat ja és un tabú, la mutilació genital és un tabú encara més gran”, explica Ventura, que vol que el seu treball també serveixi per difondre-ho a comunitats que tenen aquesta pràctica entre les seves tradicions.
A més de ser una eina per fer divulgació sobre la mutilació, Ventura també vol que la seva recerca serveixi per divulgar sobre el clítoris: un òrgan desconegut i poc estudiat. “Vaig haver de fer un curs de disseny per dissenyar el prototip. Una vegada el vaig tenir fet, vaig veure que també podia servir per estudiar anatomia del clítoris. No tenim una bona educació sexual a Secundària. Ens parlen de vigilar de no quedar embarassades i de malalties de transmissió sexual, però no ens ensenyen com funcionem. Jo mateixa no sabia com funciona un clítoris abans!”