El Servei Català de Trànsit testarà aquest mateix any un sistema de semàfors llampec per regular la incorporació de vehicles al tronc principal de l’AP-7 des dels accessos que tenen un volum de trànsit més gran. D’aquesta manera, es busca que l’accés d’aquests vehicles interfereixi al mínim possible en la fluïdesa del trànsit. És un sistema conegut com a ramp metering.
L’accés des de la carretera de la Roca a Cardedeu (BV-5105), on acaba la variant (C-35) i a tocar del centre comercial La Roca Village, és el punt on Trànsit vol provar-lo per primer cop en els propers mesos. S’aplicarà a l’accés en sentit sud.
La prova servirà per veure com funciona i si, l’aplicació d’aquesst sistema, té conseqüències sobre el trànsit a les vies de l’entorn perquè s’hi generen retencions. Forma part de les diverses millores que Trànsit vol aplicar per millorar la circulació a l’AP-7.
La regulació de fluxos es fa amb uns semàfors instal·lats a l’enllaç, abans de la incorporació. Aquests estan en verd o vermell en funció del trànsit que hi ha al tronc principal i donen entrada quan és més fàcil incorporar-se a la via sense perjudicar la fluïdesa. Es vol testar durant aquest 2024 en operacions de retorn a l’àrea metropolitana.
Amb l’objectiu de reduir la retencions, Trànsit mantindrà la limitació a 100 quilòmetres per hora del tram entre Granollers i el Papiol. Es faran controls de velocitat amb el radar situat a l’helicòpter per reforçar el compliment de la mesura. Per controlar la velocitat, Trànsit també preveu començar a utilitzar els nous carros radar –n’han d’arribar quatre i un ja està pendent d’homologació– per fer controls de velocitat. El Ministeri de Transports ja ha fet algunes adaptacions de l’AP-7 per poder-los instal·lar amb seguretat. Les primeres proves es faran al tram sud de l’autopista, a la zona de Tarragona.
A banda, s’han començat a instal·lar carrils addicionals divendres i dissabte entre Montornès i Sils en direcció nord tot i que aquesta aposta té una certa complexitat perquè el volum de trànsit que va en direcció Barcelona també és alt i s’hi poden generar retencions en reduir la calçada de tres a dos carrils, un fet que Trànsit vol evitar.
Aquests carrils addicionals s’afegeixen als que es munten en sentit sud en les operacions tornada. Com a novetat, sempre que es muntin, es reduirà la velocitat màxima de l’AP-7 a 100 quilòmetres per hora en tots dos sentits de la marxa. Els camions ja tenien limitada la velocitat a 80 quilòmetres per hora i sempre han de circular per la dreta.
Per millorar la gestió dels carrils, aquest any s’instal·laran quatre càmeres amb intel·ligència artificial a les boques dels carrils addicionals que ajudaran a saber si es donen les condicions per obrir-los amb seguretat –una tasca que fan els Mossos– i aportaran informació sobre els vehicles que els utilitzen.
Trànsit preveu fer altres actuacions de millora als carrils addicionals amb senyalització i mesures de seguretat a les boques i sortides dels carrils i un reforç de la senyalització dels carrils.