QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Els punts liles van tenir el 2024 un 50% més de casos que el 2022

En quatre anys s’han fer 7.486 actuacions

Cada vegada és més habitual en festes nocturnes i en altres celebracions que apleguen grans grups de gent trobar els punts liles, espais de referència que atenen possibles casos de violència masclista –encara que no de manera exclusiva– i també donen suport a tota mena d’agressions. Segons les dades facilitades per la Diputació de Barcelona, encarregada de promocionar la iniciativa, al Vallès Oriental hi ha hagut 7.486 atencions des de 2022, quan hi va haver les primeres proves pilot.

Les xifres han anat en augment a mesura que han passat els anys, passant de les 1.456 atencions el 2022 a les 2.880 de 2024, el 49,44% més. Des del començament de 2025 ja hi ha hagut 795 atencions. L’augment d’atencions amb el temps s’explica pel fet que cada vegada hi ha més presència de punts liles i més informació de la tasca que fan.

Aquest any, 14 municipis del Vallès Oriental han tingut un punt lila, principalment durant les festes majors d’aquest estiu. El nombre d’habitants d’un municipi no condiciona el fet de poder o no tenir un punt lila. No obstant això, els més grans acostumen a fer més atencions. Durant el 2025, els tres pobles que han fet més atencions han estat Granollers (120), Santa Eulàlia (113) i Montornès (108). Per contra, Sant Celoni (25), Santa Maria de Martorelles (25) i Figaró (26) són els que n’han fet menys.

Un ajuntament que va començar a rebre el suport de la Diputació per impulsar els punts liles l’any 2022 va ser el de Llinars. Belén Payà, regidora d’Igualtat, explica: “principalment tenim els punts liles en els actes nocturns de la festa major, però també en tot allò que s’organitza des de l’espai jove La Masoveria.” Payà comenta que el servei dels punts liles és d’allò més versàtil: “Es fa servir molt com un punt on demanar informació i no només amb temes de feminisme sinó també de sexualitat, per exemple.”

En cas de patir una agressió durant una festa, el punt lila actua com a lloc de referència on adreçar-se. Des d’allà, les persones encarregades del servei, que són professionals formades en violències masclistes, deriven el cas allà on sigui necessari, ja pot ser la Policia Local, els Mossos d’Esquadra o l’hospital.
Belén Payà destaca que a Llinars els punts liles no són només cosa de festes majors i celebracions, sinó que dos cops l’any tenen emplaçaments en diferents llocs del municipi, com per exemple el divendres passat al mercat setmanal, que són de caràcter informatiu per acostar a la ciutadania la tasca que fan, així com el Punt Dona, el servei de suport en cas de violències que té el consistori.

El cas de la Manada, l’impuls de tot

Un dels ajuntaments pioners en la creació dels punts liles dins la demarcació de Barcelona va ser el de Barberà del Vallès (el Vallès Occidental). Segons expliquen des del consistori, va ser el cas de la Manada –la violació en grup que va patir una noia a les festes dels Sanfermines l’any 2016– el que va iniciar la demanda d’un espai per atendre les agressions. L’any 2017 van treballar el protocol i des de 2018 en tenen.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 122 persones.