QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

L’AP-7, una de les vies prioritàries per a l’helicòpter amb radar de Trànsit

S’hi posa especial atenció els dies que hi ha carrils addicionals per operacions especials

El tram vallesà de l’AP-7 és una de les vies que el Servei Català de Trànsit (SCT) considera prioritàries a l’hora de fer controls de velocitat amb el radar que tenen instal·lat en un dels seus helicòpters. Ho és especialment els diumenges o dies d’operació tornada quan se senyalitza un carril addicional en sentit sud des de Sant Celoni fins a Montornès per la calçada en direcció Girona. Llavors, la velocitat màxima permesa per a la majoria de vehicles que circulen per l’AP-7 es redueix de 120 a 100 quilòmetres per hora. A més, els qui van pel carril habilitat en direcció contrària ho han de fer a 80 quilòmetres per hora.

Aquest nou radar es va estrenar per Sant Joan i, des que ha començat a sancionar, suma unes 380 multes per excés de velocitat al conjunt de vies de la xarxa viària catalana on s’han fet controls, segons dades de l’SCT.

Trànsit prioritza els controls de velocitat amb l’helicòpter equipat amb radar –batejat amb el nom de Falcó– a les carreteres que registren més accidents. “Anem a vies que tenen una sinistralitat elevada”, certifica Jean Peña, cap de gestió de trànsit de l’SCT a EL 9 NOU. Peña recorda que “la velocitat és un element que fa més greu un accident de trànsit”.

No duplicar els controls

A banda, es té en compte que no hi hagi instal·lats radars fixos o de tram i que no s’hi estiguin fent en aquell moment controls de velocitat per part dels Mossos d’Esquadra de trànsit. També es busquen carreteres que tinguin característiques que facilitin l’acció de l’helicòpter: una bona visió des de l’aire –sense arbres als marges, per exemple– i amb recorreguts llargs –de 10 a 20 quilòmetres– amb una mateixa velocitat màxima permesa. A banda de l’AP-7, a la llista de vies on es fan controls de radar amb l’helicòpter hi ha l’Eix Transversal (C-25), l’AP-2, l’A-2, la C-15 o la B-23.

“Amb l’helicòpter amb el radar, cobrim zones més àmplies i els donem seguretat”, diu Peña, que ressalta la flexibilitat que dona per intervenir allà on es detecten repunts de la sinistralitat. “D’una setmana a l’altra pots detectar un problema en una carretera. Aquest sistema et permet intervenir-hi ràpidament.” En tots els casos, els controls de velocitat amb helicòpter s’anuncien a través del plafons de control que hi ha a les carreteres on es fan. “Volem que es vegi i que se sàpiga. Per això, posem la informació als panells, tot i que no hi estem obligats”, afegeix.

Per ara, està equipat amb cinemòmetre només un dels dos helicòpters que té el Servei Català de Trànsit per fer tasques de vigilància i control des de l’aire. La idea, però, és posar-ne també a l’altre que tenen. Els mitjans aeris de Trànsit es completen amb un avió i amb els drons, que es van incorporar l’any passat. Les missions del conjunt de mitjans aeris són: facilitar informació viària en directe (complementa la que donen les més de 550 càmeres instal·lades en carreteres, la majoria a l’àrea metropolitana de Barcelona), el seguiment de mesures especials de gestió de trànsit (per exemple, operacions sortida o tornada de Barcelona o dispositius com els dels grans premis de Fórmula 1 i Moto GP al Circuit), fer tasques d’inspecció viària de carreteres (per exemple, de trams en obres) i fer vigilància del compliment de les normes de circulació.

Amb la presència d’un agent dels Mossos de trànsit, des de l’helicòpter es detecten i se sancionen infraccions com les conduccions temeràries, els canvis de sentit en llocs prohibits, els avançaments per la dreta o la manipulació del telèfon mòbil mentre es condueix.

Des de fa tres mesos, a més, amb el nou radar es poden sancionar els conductors que circulen amb excés de velocitat. En aquest cas, no cal la presència d’un policia en el vol per les garanties de calibratge que té el giny. “Abans podies veure un vehicle que anava molt ràpid però la sensació que corria molt no et permetia sancionar-lo”, recorda Peña. Tots els mitjans aeris estan connectats amb el centre de control de trànsit, on reben les imatges en temps real i ajuden en la gestió de la circulació.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 155 persones.