El doble radar de tram -un per sentit- que hi ha a la C-17 al tram entre Tagamanent i Aiguafreda van registrar una mitjana de 78 sancions al dia durant l’any passat, segons les dades del Servei Català de Trànsit. En total, van enxampar 28.722 vehicles que van superar els 80 quilòmetres per hora de velocitat màxima mitjana en el tram de poc més de tres quilòmetres de controlen.
La majoria dels vehicles infractors –20.357– són detectats pel radar de tram que controla els vehicles que van en direcció Barcelona. Les multes que s’han tramitat aquí –56 al dia de mitjana– van permetre recaptar prop de 545.000 euros al llarg de l’any. És, amb diferència, el radar que detecta més vehicles infractors del Vallès Oriental. De fet, el 37% dels vehicles sancionats durant l’any passat en els 14 punts de control actius van ser caçats en aquest punt de control. De fet, és el 10è radar de tot Catalunya en nombre de sancions.
Al Vallès Oriental, per darrere, queden tres radars més situats a la C-17: el fix que hi ha a la boca nord del túnel de Figaró a la calçada en sentit Barcelona, el radar de tram entre Tagamanent i Aiguafreda en sentit nord i el fix que hi ha a l’altura de la Llagosta i que fotografia els vehicles que van en direcció Barcelona (vegeu quadre amb les xifres).
Els quatre radars actius a la C-17 –les obres del tram entre Lliçà d’Amunt i Parets van deixar inoperatius els dos que hi havia en aquest sector– van enxampar l’any passat un total de 44.767 vehicles, el 82% de tots els que es van caçar amb excés de velocitat pels punts de control establerts pel Servei Català de Trànsit. Al primer semestre de l’any 2022, els de la C-17 ja eren els que més sancions posaven.
Per darrere queden el punt de control fix que hi ha a la C-35 a l’altura de Santa Maria de Palautordera amb 5.528 sancions durant tot l’any 2023. I el control d’un tram de la C-59 a Palau-solità i Plegamans, al Vallès Oriental, però a tocar del terme de Mollet. Va posar 1.774 multes.
La resta de punts de control queden tots per sota del miler de sancions. El que en va posar menys durant l’any passat va ser el de la C-155 a Lliçà de Vall: només va fotografiar 75 infractors en els dies que va tenir instal·lades les càmeres.
Trànsit té una xarxa de punts de control que supera el nombre de radars en funcionament. Els aparells de control es van movent en funció de l’avaluació dels indicadors de sinistralitat que es fa a les diverses carreteres. Per això, hi ha punts on la presència de càmeres es limita a uns determinats dies de l’any.