QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Les plataformes d’usuaris reben amb “desesperació” el retard i la durada de les obres per desdoblar l’R3

Marc Janeras, representant del col·lectiu: “Amb un tall així s’hauria de resoldre pràcticament tot el desdoblament”

Les plataformes d’usuaris reben amb “desesperació” l’augment del temps previst del tall per a la nova fase d’obres per desdoblar el tram de l’R3 entre Parets del Vallès i la Garriga, que serà de 16 mesos. Els col·lectius que representen els passatgers critiquen la “parsimònia” de l’administració amb uns treballs que “van pel camí d’acumular tres anys de retard” en una línia com l’R3, que “està tocada de mort”.

Marc Janeras, portaveu del col·lectiu ‘Perquè no ens fotin el tren’ avisa que aquest és tan sols la segona part de treballs en el primer de cinc trams i ha criticat la “improvisació” de l’administració. “Necessitem tenir l’horitzó del desdoblament complet a tocar, fixat i programat”, ha dit.

La nova fase d’obres per desdoblar la via a l’R3 entre Parets del Vallès i la Garriga obligarà a un tall sense precedents a la línia de 16 mesos, des del setembre del 2025 fins al gener del 2027.En una primera fase de 8 mesos, els treballs es compaginaran amb la remodelació de l’estació de Montcada Bifurcació, que obligarà a interrompre el servei des de l’Hospitalet de Llobregat fins a la Garriga fins a l’abril del 2026. En els següents vuit mesos, el tall continuarà en el tram Mollet Santa Rosa – La Garriga. 

Segons Janeras, l’estratègia de desdoblar per trams l’R3 -que és de les poques línies que encara circula en via única- té sentit “si tots avancen amb paral·lel” però ara mateix es tallarà la circulació durant 16 mesos per a avançar només en el primer. 

“Així no podem arribar enlloc, amb un tall així s’hauria de resoldre pràcticament tot el desdoblament. I no pot ser aquesta estratègia d’anar dilatant les coses. Mentrestant els usuaris estem desesperats perquè el tren no funciona i aquest horitzó és inabastable”, ha lamentat el portaveu del col·lectiu d’usuaris de l’R3, en declaracions als mitjans després de la reunió a l’Escola Industrial de Barcelona entre el Ministeri de Transports, el Departament de Territori, Adif, Renfe i alcaldes de les poblacions afectades i plataformes d’usuaris. 

Janeras ha criticat, també, que les explicacions del Govern se centrin en justificacions “a curt termini” i es vulgui “desdibuixar” el fet que les obres porten “gairebé tres anys de retard” i que falta un “horitzó pautat” del desdoblament complet a tota la línia. “De moment no tenim cap compromís, només arribar a desdoblar aquest tros”, apunta.

També ha criticat el retard del calendari dels treballs l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP). “Ens preocupa que aquestes obres s’haurien d’haver acabat l’abril del 2024, havien de durar tres mesos i ara en duraran 16. No sabem per què s’ha allargat tant”, ha coincidit Adrià Ramírez, president de l’Associació per la Promoció del Transport Públic (PTP). Ramírez ha assenyalat l’increment del pressupost del pla alternatiu, que gairebé requerirà 70 milions d’euros i ha afirmat que “fa falta una reflexió” perquè “aquest és el primer de cinc trams de desdoblament que fan falta”.

“No pot ser que a cadascun d’aquests trams hàgim de passar tota aquesta situació. Benvingut sigui l’avenç, però necessitem que de cara al futur es replantegi la forma com s’aborden els desdoblaments, que són absolutament necessaris i urgents”, ha assegurat el representant de la PTP. Segons Ramírez, en aquesta línia “fa molt temps” que els usuaris opten per fer servir més l’autobús, un mode de transport que s’hauria de fer servir “en els corredors on no hi ha tren, no per fer de coixí per cobrir” el servei de Rodalies.

El president de la PTP ha assegurat que entenen que Adif i Renfe hagin volgut ser “conservadors” després de l’experiència amb la represa del pas dels trens al corredor sud per les obres de Roda de Berà, ara bé ha afirmat que “no entén” perquè s’allarguen tant unes obres que en un inici s’havien de fer en tres mesos.  

“Durant tot aquest temps entre talls, pràcticament no hem vist obres, no hem vist treballs fent-se en aquest tram. Llavors, també no entenem per què ha sigut aquest retard”, ha dit.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 174 persones.