QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Recerques de batxillerat reconegudes per la universitat

Estudiants d’instituts de Granollers, Sant Pere, l’Ametlla i Lliçà d’Amunt, premiats amb els guardons Argó de la UAB

Cinc treballs de recerca d’alumnes d’instituts del Vallès Oriental han estat reconeguts amb algun dels premis Argó, que convoca i concedeix l’Institut de Ciències de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) a treballs de recerca de Batxillerat o a projectes de cicles formatius de grau superior (CFGS) i que volen “reconèixer l’esforç dels estudiants” i, a la vegada, incrementar els vincles entre la universitat i els centres d’Ensenyament Secundari. Per optar als premis, els treballs han d’haver estat puntuats amb un 10 als seus centres.

L’àmbit de ciències suma dos guardons: un primer premi per a Victòria Grancha Garcia, alumna de l’institut Carles Vallbona, de Granollers, per un treball sobre el procés de fermentació alcohòlica, i un segon premi per a Jan Simon, de l’institut Lliçà, de Lliçà d’Amunt, per un treball sobre l’efecte Mpemba relacionat amb el ritme de refredament de l’aigua. En l’àmbit d’arts, els Argó han premiat el treball Magari, The game de Ciel Aibar Hidalgo i Carla Molina Castaño, de l’institut Celestí Bellera, de Granollers. Ferran Lorca Tallà, de l’institut Vilamajor, de Sant Pere, ha obtingut un reconeixement en l’àmbit de biociències i ciències de la salut per un treball on estudia els tractaments de l’artrosi de genoll. En els guardons dedicats a treballs sobre tecnologia, Laia Pallardó Sánnchez, de l’institut Eugeni Xammar, de l’Ametlla, ha obtingut una menció per un treball que ha desenvolupat un sistema de control d’accés a un centre comercial basat en sensors d’infrarojos.

Alguns d’ells van participar en el programa Argó, en què el professorat de la UAB proposa temes i fa de tutors dels alumnes. També dona accés a laboratoris i materials per desenvolupar la part pràctica.

VICTÒRIA GRANCHA (GRANOLLERS)

Victòria Grancha
Victòria Grancha

Victòria Grancha va estudiar el procés de fermentació alcohòlica i va proposar un mètode alternatiu d’encapsulament dels llevats en un treball que assegura ha estat “molt pràctic”. Va fer una visita a unes vinyes per conèixer de primera mà el procés de fermentació alcohòlica i després va fer un procés experimental en dos blocs: l’anàlisi de la fermentació alcohòlica per veure quan allibera més diòxid de carboni a partir de la modificació de temperatura i pH i l’elaboració d’unes esferes d’Alginat, una gelatina que recobreix el material i encapsula els llevats que fermenten. Grancha té com a primera opció el grau de farmàcia a la Universitat de Barcelona. Com a segona, ha triat bioquímica a la UAB. A banda del premi Argó, el seu treball també va aconseguir un accèssit als premis UB-Santander.

JAN SIMON (LLIÇÀ D’AMUNT)

Jan Simon, de Lliçà d'Amint
Jan Simon, de Lliçà d’Amunt

Jan Simon ha dedicat el seu treball a investigar l’efecte Mpemba, un principi que diu que l’aigua calenta es refreda de forma més lenta que l’aigua freda, un fet que, inicialment, sembla un contrasentit. “Està demostrat que aquest efecte existeix però no hi ha una explicació completa de per què passa. És un tema, teòricament, fàcil d’entendre però encara no se’n sap la resposta i això em va cridar l’atenció”, assenyala l’estudiant de l’INS Lliçà. El seu projecte també respon a la crida feta per la Royal Society of Chemistry, que va convocar un concurs per trobar teories. El treball inclou una part teòrica que recull les teories que hi ha per explicar l’efecte Mpemba. I una part pràctica amb l’experimentació que va fer amb un circuit amb mesuradors de temperatura que va fer ell mateix per poder fer els experiments a casa. Simon, de 18 anys, estudiarà aquest proper curs enginyeria física a la UPC. Ha fet el treball amb francès perquè era alumne del Batxibac, la doble titulació espanyola i francesa de Batxillerat.

LAIA PALLARDÓ (L’AMETLLA)

Laia Pallardó i els seus pares
Laia Pallardó i els seus pares

“Després del confinament, anava a alguns centres comercials i veia persones a les portes controlant de forma manual les persones que entraven i sortien per saber quanta gent hi havia i vaig pensar que això em va cridar l’atenció. Vaig pensar que es podria fer amb un sistema automatitzat.” Aquest és el punt de partida del treball de Laia Pallardó, que el curs vinent vol estudiar enginyeria informàtica al Tecnocampus de Mataró, vinculat a la UPC. Ella va participar en el programa Argó de la UAB. Pallardó va treballar amb la plataforma Arduino, que és de lliure accés a internet, per desenvolupar un sistema de control d’accés amb raigs infrarojos. A la UAB, va poder muntar un circuit. El treball també té tota una part teòrica on explica, per exemple, el funcionament dels raigs infrarojos.

FERRAN LORCA (CARDEDEU)

Ferran Lorca
Ferran Lorca

Lorca viu a Cardedeu però estudia a l’institut Vilamajor. El seu treball de recerca ha estat Com ho faig per deixar el meu genoll com nou? i també parteix d’una experiència personal. “La meva àvia va tenir molts problemes d’artrosi al genoll i vaig veure com anava perdent qualitat de vida fins que li van posar una pròtesi”, comenta Lorca, que estudiarà el grau d’enginyeria biomèdica a la UB. Amb el treball, Lorca també va guanyar un dels tres primers premis del programa Batx2lab, del Parc Científic de Barcelona. De fet, l’estudiant de Cardedeu va poder treballar amb un investigador d’aquesta institució i fer servir les seves instal·lacions per a la part pràctica. Al laboratori, Lorca va cultivar cèl·lules mare mesenquimals, que poden convertir-se en qualsevol tipus de teixit conjuntiu. Ho va fer en hidrogels de diferent rigidesa “per veure els efectes que pot tenir el medi sobre aquestes cèl·lules”. L’experiment li va permetre certificar que el medi –els hidrogels de diferent rigidesa– “efectivament podien canviar la morfologia de les cèl·lules i, de fet, donar resultats “molt diversos entre les diferents rigideses”. La recerca ha tingut una part teòrica i una entrevista a la doctora Gloria Gallego. “Ha servit per veure en quin punt es troben els tractaments d’enginyeria tissular, a més de les seves aplicacions en altres camps mèdics.”

CIEL AIBAR I CARLA MOLINA (GRANOLLERS)

Cartell del joc
Cartell del joc

El treball és una novel·la visual. “Un tipus de videojoc on, a través de les teves eleccions, pots obtenir diferents finals”, expliquen els alumnes de l’institut Celestí Bellera. Està tractat des de la perspectiva dels adolescents. “Com veiem el món, quins problemes tenim, com actuem… El públic objectiu eren els mateixos adolescents, però va dirigit a qualsevol persona que vulgui obrir els seus horitzons i veure més enllà. La finalitat era donar visibilitat a aquests problemes i recordar quines són les possibles solucions.” Amb el treball, han fet el videojoc, una pàgina web, les xarxes socials i el propi treball de recerca. “Gràcies a haver fet el que hem hagut de fer, crec molt més en mi mateix, que soc capaç de fer coses que mai m’hauria imaginat. Aquest treball de recerca també m’ha ajudat personalment i professionalment”, diu Aibar, que el curs que ve estudiarà un grau superior d’Educació Infantil. “Ha estat tot un repte el treball, hem començat des de zero i hem fet tots els elements sense tenir algú que ens pogués guiar. Ha estat molt estressant i emocionant: el resultat és increïble gràcies a tot l’esforç que hi hem dedicat. A més, hem pogut treballar des de l’autonomia i hem donat el cent per cent per fer-ho al millor possible”, diu Molina, que farà un curs de Producció Musical. Es pot accedir al joc al compte d’Instagram @magarithegame.

LA PREGUNTA

Considera que PSOE i Junts recomposaran la relació per restituir la majoria de la investidura?

En aquesta enquesta han votat 185 persones.