Renfe connectarà la Garriga i la Sagrera amb 38 expedicions directes amb autobús els dies feiners

La companyia ha fet el pla alternatiu de transport creant una nova malla horària pels trens als dos trams de la línia i calculant els autobusos necessaris

El 9 Nou
13/10/2023
Mollet del Vallès

El servei de bus llançadora en hora punta que connectarà la Garriga i l’estació de Sagrera-Meridiana, a Barcelona, oferirà 18 expedicions en la franja del matí (de 6 a 9) en direcció Barcelona i 20 a la tarda (de 4 a 9 del vespre) de tornada cada dia feiner de dilluns a divendres.

Aquesta és una de les peces del Pla Alternatiu de Transport (PAT) que Renfe ha posat en marxa aquest dijous a l’R3 pel tall de la línia entre les estacions de Mollet-Santa Rosa i Figaró. El primer dia ha estat complicat per una doble incidència a l’Hospitalet i Montcada.

En tot aquest sector, hi deixaran de passar trens fins a finals de gener de 2024 per poder avançar la construcció d’una vintena d’infraestructures –passos inferiors, passos superiors, viaductes, murs o obres de drenatge– previstes amb el desdoblament del tram Parets-la Garriga.

Durant aquests mesos, també es tirarà endavant l’adaptació ferroviària de les quatre estacions per a les necessitats de la doble via.

Les sortides des de la Garriga del servei de bus llançadora –es faran a les parades de Sagalés de la Sínia– seran cada hora en punt (x.00) i a dos quarts (x.30). Des dels espais habilitats a l’avinguda Meridiana de Barcelona, sortiran dos autobusos en direcció a la Garriga cada hora en punt (x.00) i a 2/4 (x.30).

La connexió directa amb bus entre la Garriga i Barcelona completa el servei que s’atura a totes les estacions i el que connectarà directament Mollet (o Parets) i Centelles com a principals alternatives al servei ferroviari aturat. Aquests altres dos serveis estaran operatius de dilluns a diumenge i des de les 5 de la matinada fins a 1/4 de 2 de la matinada de l’endemà.

Renfe assegura que el volum d’autobusos està sobredimensionat per poder assumir l’impacte que el tall de la circulació ferroviària tindrà en els 12.000 passatgers afectats al dia. S’ha dissenyat a partir de la reestructuració de la malla de circulacions de trens que tindrà la línia dividida en dues meitats: de l’Hospitalet a Mollet (en una segona fase, a partir de novembre, fins a Parets) i de Figaró a Puigcerdà.

En tots dos trams, tots els trens s’aturaran a totes les estacions i, per tant, no hi haurà els trens semidirectes habituals.

Sí que es garanteix la freqüència de pas d’un tren cada mitja hora en cada sentit que l’R3 té al tram sud. Al tram nord, es manté la freqüència habitual de serveis. A diferència de la situació habitual, l’horari és el mateix de dilluns a diumenge. Això implica incrementar set circulacions per sentit les que hi havia fins ara els caps de setmana.

El PAT coordina la sortida i arribada dels trens a Mollet-Santa Rosa (o Parets) i Centelles amb la dels autobusos que es preveu que necessitaran uns 45 o 50 minuts per fer el recorregut per carretera aturant-se a tots els municipis amb estació excepte Sant Martí de Centelles (hauran de fer el transbordament entre tren i autobús a Figaró).

“El temps, però, pot estar condicionat per elements com el trànsit que hi hagi a les carreteres”, apunta Albert Gutiérrez, gerent de programació i planificació de Rodalies, a EL 9 NOU.

El PAT ha consignat una despesa de 13 milions per al servei alternatiu de carretera que s’ha adjudicat a una UTE formada per dues empreses.

Els autobusos necessaris en cada moment s’han fixat a partir de l’anàlisi del volum total de passatgers, del volum per franges horàries i del flux entre estacions. Es parteix de la informació que ja es té però també d’uns estudis específics fets abans de dissenyar el pla. “No és el mateix tenir 12.000 viatgers al dia repartits de manera homogènia que tenir-ne la majoria als serveis en hora punta”, exposa Matias Morte, cap de l’Àrea de Coordinació de Rodalies.

Amb tot, “anem a màxims perquè no podem preveure al 100% el comportament dels passatgers però sí que ho tenim estudiat”.

El disseny del PAT pel tall de l’R3 s’ha fet en diàleg amb els ajuntaments per fixar els llocs més adequats per aturar els autobusos i establir, si cal, fer algunes modificacions que facilitin la mobilitat dels vehicles. També amb les empreses que presentaran el servei.

En els dies previs al tall, entra en joc tota la tasca de senyalització dels recorreguts entre les estacions i les parades de bus alternatives. També la presència dels informadors sobre el terreny. “La gent sempre agraeix que hi hagi una persona que l’hi pugui explicar i n’hi haurà des del primer servei del matí fins al darrer del dia”, assegura Morte, que ressalta el paper dels informadors, especialment, durant els primers dies després del tall.

LA PREGUNTA

Aprova els primers cent dies de Salvador Illa com a president de la Generalitat?

En aquesta enquesta han votat 111 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't