Renfe ha posat sobre la taula canvis substancials en el pla alternatiu de transport de viatgers amb autobusos previst a partir del 27 de setembre a la línia R3 per la segona fase de les obres de desdoblament del tram entre Parets i la Garriga.
Els canvis alteren el plantejament de serveis alternatius amb autobusos que es van presentar tot just l’11 de juny passat en una trobada a Barcelona que va reunir Renfe, Adif, representants dels ajuntaments de la línia i de les entitats d’usuaris com Perquè no ens Fotin el Tren i la Plataforma per a la Promoció del Transport Públic (PTP).
Al costat nord del tram sense servei ferroviari, el nou pla alternatiu pivota els intercanvis entre el tren i l’autobús a l’estació de la Garriga en lloc de fer-ho a la de Centelles, com es va fer amb el primer tall d’octubre de 2023 a febrer de 2024, i com s’havia previst per a aquest segon, que s’ha d’allargar durant 16 mesos, fins al gener de 2027. A banda, el nou PAT representa una retallada notable de la despesa prevista inicialment per contractar el servei per carretera: dels 75,1 milions d’euros del preu de sortida als 49,7 d’ara. Fonts de Renfe han confirmat a EL 9 NOU que el pla “s’està ajustant” però, per ara, han declinat donar-ne més detalls.
Per fer aquesta modificació del pla alternatiu de transport, Renfe va desestimar divendres el primer concurs que havia convocat el 6 de juny passat sense que aquest s’hagués resolt. En paral·lel, el mateix divendres va licitar un nou pla alternatiu de transport que també està dividit en tres lots. La decisió ha agafat per sorpresa l’Ajuntament de la Garriga, que sempre havia defensat la impossibilitat d’acollir les operacions de traspàs dels passatgers entre tren i autobús al costat de l’estació. De fet, es donava per fet que la logística dels autobusos del segon tall es concentraria a l’entorn de l’aparcament de la Sínia, com es va fer durant la primera aturada del servei a finals de 2023.
La setmana passada representants de l’Ajuntament de la Garriga es van reunir amb responsables de Renfe –entre els quals hi havia Josep Enric Garcia, director operatiu de Renfe– per parlar dels canvis que volien fer. “Els vam dir que això que ens deien que volien fer era impossible”, indica l’alcaldessa Meritxell Budó a EL 9 NOU. De fet, dimecres passat, es va fer un recorregut de prova amb un autobús seguint l’itinerari plantejat per Renfe per entrar i sortir des de la C-17 fins a l’estació. “Van veure que teníem raó”, assegura l’alcaldessa, que afegeix que els responsables de Renfe els van traslladar que descartaven aquesta opció. “Vam comprovar que era físicament impossible i que era molt perillós en tots els sentits: per als autobusos i per a les zones escolars on havien previst passar”, detalla Budó. El recorregut de l’autobús va generar força enrenou de trànsit tot i que la prova es va fer amb un sol vehicle, en un dia sense activitat escolar i en hora vall de trànsit.
Per això, Budó no entén com, dos dies després, Renfe va anul·lar la licitació inicial –amb els transbordaments fixats a Centelles– i va publicar la nova, amb els intercanvis a l’estació de la Garriga. Aquest mateix diumenge, Budó s’ha adreçat per escrit a la consellera de Territori, Sílvia Paneque, per exposar-li la situació i demanar-li de parlar-ne amb urgència.
Fonts del Departament de Territori admetien diumenge a EL 9 NOU que “encara no hi ha res cent per cent definitiu perquè encara s’està treballant per garantir el millor servei alternatiu que és el què s’ha demanat a Renfe des del govern de la Generalitat”. Recorden, a més, que, com va passar amb el pla alternatiu de viatgers lligat al tall ferroviari per les obres del corredor del Mediterrani al túnel de Roda de Berà, “es faran els canvis necessaris”.
L’alcalde de Centelles i diputat al Congrés, Josep Paré, admet que la licitació del servei de transport alternatiu s’ha fet ara amb la lògica d’iniciar el servei de bus allà on acaba el de tren, però també mostra la seva cautela en que el pla definitiu s’ajusti a la licitació publicada divendres. Entre altres qüestions, perquè “la facilitat d’accés dels autobusos a l’estació de Centelles, altres poblacions com Vic o la Garriga no la tenen” i creu que en les properes setmanes hi haurà negociacions que poden modificar la licitació i ajustar-la més al pla alternatiu de transport que el Ministeri i la Generalitat van presentar l’11 de juny.
Paré explica que manté el contacte amb Generalitat i Ministeri i continua oferint Centelles com a punt d’intercanvi entre tren i bus i que puguin sortir busos directes fins a Barcelona. Entre altres motius, perquè les dificultats de mobilitat perquè els busos arribin a la Garriga pot complicar que els operadors es presentin a la licitació.