QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

Renfe fa el tercer intent per contractar els busos que cobriran el tall de 16 mesos de l’R3

Torna a situar el punt d’intercanvi principal entre tren i autobusos a l’estació de Centelles i no a la de la Garriga

El 9 Nou
16/08/2025
Granollers

Tal com li havien demanat ajuntaments de l’R3 –especialment el de la Garriga–, les entitats d’usuaris i el mateix govern de la Generalitat, Renfe Viajeros ha fet canvis al Pla Alternatiu de Transport (PAT), que ha de cobrir el tram sense servei de la línia R3 durant els 16 mesos d’obres per acabar de desdoblar les vies entre Parets i la Garriga.

El 29 de juliol, l’empresa pública va convocar un tercer concurs públic per contractar les empreses que prestaran el servei alternatiu per carretera. Aquest recupera aspectes recollits en el primer, com els serveis directes entre l’estació de Centelles i la de Fabra i Puig, a Barcelona.

I, per tant, torna a situar el punt principal d’intercanvi de passatgers entre trens i autobusos a l’estació de Centelles i no a la de la Garriga, com s’havia establert en el segon concurs públic del PAT. Aquest va acabar declarant-se desert perquè no s’hi va presentar cap empresa, segons la resolució publicada al perfil de contractant de Renfe Viajeros el 27 de juliol passat.

El tercer procés per contractar les empreses del PAT recupera part de la despesa que es va rebaixar en el segon. El pla explicat als ajuntaments i usuaris de la línia l’11 de juny passat fixava una inversió de 75,1 milions. El segon concurs, però, la va reduir fins als 49,7. Ara, s’incrementa fins a 62,8 milions, encara per sota de la primera licitació.

Aquest nou procés es fa amb una licitació amb negociació, que ha de permetre una resolució més ràpida i, per tant, arribar a temps perquè els autobusos i els informadors estiguin contractats el 27 de setembre, la data fixada perquè deixin de circular trens a tot el tram de l’R3 situat al sud de la Garriga. A partir del maig de 2026, es recuperarà el servei ferroviari entre l’Hospitalet i Mollet-Santa Rosa –serà punt d’inici i final del recorreguts dels trens al costat sud de la línia– i es continuarà prestant entre la Garriga i Puigcerdà, que no s’aturarà durant els 16 mesos previstos per fer la duplicació de la via.

El calendari publicat fixava aquest dilluns al migdia com a data per començar a presentar ofertes. El termini es tanca dimecres de la setmana que ve a les 12 del migdia.

L’Ajuntament de la Garriga ha demanat “aclariments” a Renfe per conèixer el detall de la nova licitació. “En no poder accedir al document de les prescripcions tècniques no podem saber, per exemple, quina és la freqüència d’autobusos que preveuen”, explica l’alcaldessa Meritxell Budó a EL 9 NOU. “Això és molt important. Anirem fent seguiment perquè es garanteixi que el servei alternatiu serà realment un servei alternatiu per als usuaris”, afegeix Budó, que celebra que s’hagin incorporat aspectes que van al·legar al segon plec.

Per facilitar la contractació –ja s’havia fet en els dos concursos inicials– el PAT es divideix en lots. En aquest cas, quatre. Tres de destinats a la contractació d’autobusos i el quart per als serveis d’informació. El lot 1 inclou serveis entre les estacions de la Garriga i de Centelles fins a Fabra i Puig, a Barcelona. Es licita per 17,8 milions. El lot 2 cobreix els serveis entre Centelles i Fabra i Puig i entre Centelles i Mollet-Santa Rosa amb una despesa de 26,6 milions.

El tercer inclou recorreguts entre Fabra i Puig, Centelles i Vic amb un import de 15,3 milions. En aquest cas, s’especifica que s’ha de prestar amb un mínim de 13 autobusos que caldrà reforçar amb 20 més els caps de setmana del Mercat Medieval a Vic de 2025 i 2026.

El lot quart és per al personal d’informació de les estacions i/o parades de bus fixa una inversió de 3,2 milions. Les empreses interessades es poden presentar a un únic lot o fins a quatre.

LA PREGUNTA

Creu que s’està fent bé la gestió de la pesta porcina?