QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS
L'expert respon
Empreses
Laboral
Economia Verda
Pagesia
Economia domèstica
Empreses amb futur

Restaurants i hotels del Vallès Oriental, a punt de penjar el cartell de complet a les festes de Nadal

Els restaurants tornaran a facturar com abans del coronavirus, però amb menys beneficis

El sector de l’hostaleria afronta amb bones perspectives la primera campanya de Nadal sense cap restricció per la pandèmia. Les reserves per fer sopars d’empresa avancen a bon ritme, i alguns restaurants ja han omplert nits com la del 16 de desembre, que es preveu com la més forta de la temporada.

Malgrat l’encariment de les matèries primeres, que implicarà menys beneficis encara que es tornin facturar xifres com les d’abans del coronavirus, establiments i associacions consultats per EL 9 NOU es mostren optimistes i celebren el retorn a la normalitat.

“A hores d’ara les reserves van molt bé. Nosaltres ja tenim plena la nit del 16 de desembre i la resta de dies també es van omplint. La setmana següent serà més fluixa perquè el divendres 23 cau massa a prop de la nit de Nadal i és tard per fer sopars d’empresa. Tot i això, es noten les ganes de recuperar aquest tipus de trobades. Les famílies també s’estan animant per Nadal i Sant Esteve”, afirma el president del Gremi d’Hostaleria del Vallès Oriental i propietari del restaurant DO de Granollers, David Vázquez.

Un cambrer de l’Hotel Granollers prepara una taula per a un banquet / Griselda Escrigas

“Serà una bona temporada, tant pel que fa a sopars d’empresa com a trobades familiars. L’únic problema és que en lloc de dos caps de setmana forts només en tindrem un, perquè la nit del divendres 23 ja és a tocar de la Nit de Nadal. Potser no parlarem de sopars tan multitudinaris com els que es feien anys enrere, però l’important és que tornin les celebracions”, apunta Sílvia Brunet, presidenta de l’associació Hotels del Vallès Oriental (HVO) i directora de l’hotel Augusta de Vilanova.

“Després de dos anys que personalment ni tan sols sé com quantificar, totes les perspectives serien bones. Però la previsió ara mateix és que fins i tot superarem les xifres de 2019. Si habitualment les reserves solien fer-se després del Pont de la Puríssima, enguany ja s’han començat a fer en ple mes de novembre. La nit del 16 de desembre ja l’hem omplert. I el dia 25 a l’hora de dinar també el tenim gairebé ple”, afegeix José Fernández, soci gerent del restaurant Os Galegos, també de Granollers.

“Les reserves es van animant. És cert que aquest any tot es concentrarà pràcticament en una sola setmana. Però les empreses tornaran a fer sopars i esperem recuperar les xifres de 2019”, explica el director de l’Hotel Granollers, Enric Gisbert. “Aquest any fallarà el segon cap de setmana, però el primer serà bo. Després de dos anys sense celebrar, les empreses tenen ganes de tornar a fer sopars i això es nota”, coincideix Albert Arimany, gerent del restaurant El Trabuc de Granollers.

D’altra banda, un portaveu de l’Hotel Ciutat de Granollers afirma: “Aquest any que sembla que tornem a la normalitat. Estem molt satisfets amb l’acceptació que ha tingut la campanya de Nadal, tant els sopars d’empresa com els menús de Nadal en família, i sembla que tothom vol tornar a sortir a celebrar.” Joan Cañas, propietari del restaurant La República de Santa Agnès, és més prudent: “No serà un Nadal per tirar coets, però serà millor que l’any passat.”

Més facturació, menys beneficis

Tot i que la majoria de restaurants i hotels preveuen tancar la campanya de Nadal amb una facturació igual o superior a la de 2019, també tenen assumit que els beneficis seran inferiors. L’encariment de l’energia i de les matèries primeres farà augmentar també els preus dels menús, però aquesta mesura no serà suficient per mantenir els marges d’anys anteriors. De fet, els restauradors reconeixen que l’increment de costos al qual han de fer front és massa gran per repercutir-lo en el client.

“Tots els costos s’han disparat moltíssim, i evidentment això ens està afectant. Hem apujat preus, però per sota de l’encariment de les matèries primeres. Facturarem més que el 2019, però guanyarem menys”, avança Fernández. “La situació ens ha obligat a apujar una mica els preus, però no ho hem fet de manera proporcional a l’increment de la despesa per no espantar el client. Cobrarem 2 o 3 euros més per un menú, mentre que el cost de l’energia s’ha multiplicat per cinc. Si repercutíssim aquesta pujada en els preus dels menús, el client no ho podria assumir”, alerta Gisbert.

La República i El Trabuc, d’altra banda, no tenen previst apujar els preus dels menús. “Creiem que ara no és moment de fer-ho. El context no ho aconsella, i per tant ara per ara no tocarem els preus”, reconeix Cañas. “L’augment de costos no el repercutirem en els preus fins l’any vinent. De cara a Nadal, assumim que tot i que la facturació tornarà a ser bona els beneficis seran inferiors als d’anys anteriors”, afegeix Arimany.

“El gran repte del sector, ara mateix, és mantenir la qualitat sense haver d’augmentar excessivament els preus. Hem mirat de contenir-los. No sempre és fàcil perquè les despeses han pujat molt, però existeixen fórmules com ara buscar aquell producte que s’hagi encarit menys, que sol ser el de proximitat”, apunta Vázquez. “Serà un Nadal amb menys marge de benefici, però ara mateix l’important és poder obrir i tornar a la normalitat. Cal tenir en compte que quant a facturació el Nadal és una època molt important”, matisa.

“Tot i que la facturació rondarà els nivells de 2019, els beneficis seran inferiors perquè tenim molt menys marge a causa de l’encariment de totes les despeses, que no podem repercutir en el preu final. Ningú tindrà pèrdues, però tots hi acabarem guanyant menys”, conclou Brunet.

LA PREGUNTA

Veu bé que el president dels bisbes espanyols opini sobre política?

En aquesta enquesta han votat 364 persones.