Els usuaris de la línia R3 de Rodalies estan patint retards de 25 minuts de mitjana en els seus desplaçaments, segons informa Renfe. Aquest dilluns és el primer dia laborable després de la fi de les obres que durant quatre mesos han aturat totalment el servei des del Figaró fins a Parets, i que ha comptat amb un servei alternatiu per bus. Bernat Camps és un usuari del trajecte Balenyà-Vic, que normalment es fa en sis minuts, i que n’ha trigat gairebé 50. “Soc mestre i ara els nens estan sols a l’escola”, ha lamentat. Els usuaris amb qui ha parlat l’ACN es mostren ferms defensors del tren, “però el gran mal és que no sigui fiable”, ha afegit Camps. El proper gran tall per les obres de duplicació de la via es preveu de cara a l’estiu.
El primer dia laborable després de la finalització del primer tall –els trens van recuperar el servei diumenge– per les obres de desdoblament de l’R3 ha registrat alguns retards que de mitjana Renfe ha xifrat en 25 minuts per problemàtiques en la senyalització de la via. La companyia ha informat que durant el matí d’aquest dilluns han circulat tots els serveis previstos, excepte un amb origen des de Vic a les 5:29h, que per falta de maquinista per causa sobrevinguda no s’ha pogut prestar.
Tot i això, alguns usuaris han patit demores més importants, com és el cas del tren en direcció nord que havia d’arribar a Vic a les 8:27h i que ho ha fet a les 9:22h. “El servei avui ha estat nefast i no s’han respectat els horaris de cap manera”, ha lamentat Carme Gil, una usuària de la línia que venia des de Balenyà. “S’han saltat la freqüència i hem arribat gairebé amb una hora de retard”, ha afegit.
El portaveu de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeras, ha explicat que el tall, durant aquests mesos, s’ha fet “molt llarg” i “feixuc” perquè “no ha funcionat bé, cal millorar moltes coses”. De cara a l’estiu, en què es preveu un nou tall per obres, Janeras ha dit que “no pot funcionar com aquest”. A més, insisteixen que “no pot ser més llarg que aquest”.
Janeras ha explicat que entre els serveis de diumenge i els d’aquest matí tenen la sensació “que s’estan fent proves amb els usuaris, que a més són penalitzats”. “No pot ser. S’ha d’arribat amb totes les proves fetes i tot comprovat i que el primer dia de servei tot vagi com una seda”, ha demanat Janeras.
El portaveu de la plataforma ha deixat clar que aquest només és el primer dels talls per obres programats del desdoblament i que els trens continuen anant per línia única. “Eixugar els retards sistemàtics que té l’R3 serà llarg i ho començarem a veure almenys fins d’aquí un any”, ha explicat. “Esperem que es posin tots els esforços perquè les incidències siguin mínimes”. A més, també ha reclamat que durant tot el temps que durin les obres el servei sigui “fiable” per a l’usuari.
Tren comarcal
Dos dels usuaris que havien d’arribar a dos quarts de nou a Vic en sentit nord i que ho han fet a les 9:22h han lamentat la manca de fiabilitat que dona el servei. Després de les obres, ha assenyalat Bernat Camps, per poder arribar a les 9 al centre educatiu on treballa hauria de poder agafar el tren que surt a les 8:19h de Balenyà. “Amb mitja hora de marge n’hauria de tenir prou, però hem arribat tard”, ha lamentat. “Llavors què haig de fer, agafar l’anterior que surt a les 6:49?”, s’ha preguntat. L’usuari ha explicat que almenys quan hi havia les obres sabia que cada mitja hora hi havia un tren i encara que anés amb retard, es podia agafar el següent.
La impossibilitat per arribar a l’hora a Vic des de Balenyà d’aquest usuari, entronca amb un problema que els usuaris de la zona fa temps que reclamen, i és una major freqüència de trens des de les estacions de la comarca per poder arribar a Vic a treballar. Des de la plataforma Perquè no ens fotin el tren, Marc Janeras ha assenyalat que “no és de rebut” que a dins la comarca hi hagi estacions que estan una hora i mitja sense servei en hora punta. “Això és minar les possibilitats del transport públic”, ha reblat.
Carme Gil, una altra de les usuàries afectades, ha afegit que passa el mateix a la franja horària del migdia, per poder tornar a casa a dinar. A més, ha afegit que aquesta problemàtica no es complementa amb un servei de bus que ho supleixi. Això, ha lamentat, implica “un creixement exponencial de la gent que agafa el cotxe per venir per la C-17”.
Precisament, un altre usuari, en Bernat Camps, quan preveu que el tren farà que arribi tard a la feina, canvia de mitjà de transport i agafa el vehicle privat. “M’acosto a l’estació i pregunto si algú va a Vic i almenys tres o quatre persones m’acompanyen i no arriben tard”, ha explicat. El problema, però després és l’aparcament i el fet que en tren triga uns sis minuts, mentre que en cotxe en triga uns dotze.
“Per desgràcia, venint de Renfe, no esperàvem molt, però avui no ha estat tan malament”, han explicat en Rowan i la Zac, dos usuaris habituals que fan servir el tren per estudiar a Vic. Després de setmanes agafant el tren i els serveis alternatius del bus, aquest dilluns han respirat més tranquils. Han explicat que els creava certa angoixa haver de baixar del tren “corrent” per poder tenir un lloc a l’autobús, i a la inversa de tornada. “Avui ens hem sentit més alleugerits perquè hem pogut venir directe, més descansats”, ha explicat.
La Maria Rosa no és usuària habitual de l’R3, però de tant en tant l’utilitza per anar a Barcelona amb les amigues a passar el dia. Ha explicat que si no haguessin acabat les obres no hauria agafat el tren. “O agafem el tren directe o l’autobús, això de pujar i baixar no ens surt a compte per la nostra edat”, ha explicat aquesta jubilada.
El servei de reforç de l’e12 es manté
D’altra banda, des de Territori informen que s’ha previst mantenir el servei d’autobusos de reforç i els horaris del bus exprés e12 durant el mes de febrer. Amb la recuperació del servei ferroviari s’avaluarà com es redistribueix la mobilitat a la zona per decidir quina oferta cal mantenir.
{{ comment.text }}