QUIOSC DIGITAL BUTLLETINS

El risc de patir un accident puja a 14 carreteres del Vallès Oriental

Puja a vies com la C-59

A 14 carreteres del Vallès Oriental es va incrementar el risc de patir-hi un accident de trànsit l’any 2023. Segons les dades de la 23a edició de l’estudi anual que presenta el RACC i que segueix la meteorologia internacional iRAP, entre les vies on puja el risc hi ha eixos principals com la C-33, en tot el seu recorregut; l’AP-7, entre la Roca i Maçanet; la C-17, de Mollet a Lliçà de Vall, o els trams de la C-59 entre Caldes i Moià i entre Palau-solità i Caldes.

L’iRAP fixa un índex de perillositat amb les dades de sinistres que han provocat ferits greus o morts en els darrers tres anys i altres indicadors com el volum de vehicles que hi passen.

El darrer informe pren com a referència l’accidentalitat dels anys 2021, 2022 i 2023. El treball compta amb el suport del Servei Català de Trànsit, del Departament de Territori i de la Diputació de Barcelona. S’analitzen més de 6.300 quilòmetres de la xarxa interurbana de tot Catalunya.

Al Vallès Oriental, el tram més perillós continua sent el de la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova. Són 6,5 quilòmetres que, entre els anys 2021 i 2023, van registrar una mitjana anual de 2,3 accidents amb ferits greus o víctimes mortals, els mateixos que en l’informe de fa un any.

El risc es qualifica de molt alt i ocupa el quart lloc al rànquing de tot Catalunya. En el tram de la mateixa carretera entre la B-20 i Martorelles, s’incrementa el nombre de sinistres i augmenta el perill de baix a alt. En canvi, el sector entre Vilanova i la Roca manté un risc mitjà.

En els darrers anys, la Diputació, que és la titular d’aquesta carretera, ha anat fent actuacions per augmentar la seguretat del trànsit, especialment, en els trams més urbans. Les obres per millorar la connexió per a vianants entre Vilanova i Montornès també ha comportat noves mesures de seguretat.

“És una carretera per on els caps de setmana s’estima que hi passen 1.000 ciclistes. Hem ampliat també els vorals en un dels punts on hi ha més accidentalitat”, comentava el vicepresident de la Diputació, Marc Castells, en una visita sobre el terreny.

De fet, la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova és la via de tot Catalunya que registra una concentració més elevada d’accidents greus o mortals amb ciclistes implicats. Són 0,21 de mitjana per quilòmetre i any. Les bicicletes estan implicades en el 57% del total de sinistres greus que s’hi registren.

La llista de trams més perillosos per a les bicicletes inclou una altra via vallesana: la ronda Nord de Granollers entre la rotonda de Can Mònic i l’enllaç del Tibidabo amb la C-17. Hi ha 0,07 sinistres greus o mortals per quilòmetre i any amb ciclistes implicats. Estan presents en dos de cada tres topades.

D’acord amb les dades de sinistralitat, la Diputació planteja una proposta de millora contínua segons els accidents que hi ha. “Sobre la base d’allò que passa, activem un programa de millora concret perquè és el nostre objectiu. Les carreteres de la Diputació tenen un índex molt important de seguretat. Per tant, volem continuar en la línia d’exigència i responsabilitat alta pel servei que prestem.”

Castells també va convidar a “conduir amb civisme i de manera segura” durant la visita.

A banda del tram de la BV-5001 entre Martorelles i Vilanova, hi ha dues carreteres més del Vallès Oriental on el risc de patir-hi un accident és molt alt. Una és la BV-5114 des de Sant Celoni fins a la rotonda de Fogars. La mitjana d’accidents ha pujat d’1 l’any a 1,3 amb les xifres del darrer informe iRAP, abans conegut com EuroRAP. Just aquest tram ha registrat un dels tres accidents mortals en via interurbana que hi ha hagut al Vallès Oriental des del gener fins ara.

L’altra via amb risc molt alt és la BV-5103 des de l’enllaç amb la variant de Cardedeu fins a Dosrius, al Maresme. En aquest cas, la mitjana d’accidents greus o mortals es manté 0,3 l’any.

Amb risc alt, hi ha tres carreteres. A banda del tram de la BV-5001, completen la llista el tram de la C-59 entre Caldes i Moià i la BV-1604 des de l’enllaç amb la C-17 a Parets fins a la connexió amb la C-155, a Lliçà de Vall incloent tota la travessia urbana pel nucli de Parets.

Les vies més segures

Les carreteres que tenen un volum de trànsit més elevat són, en general, les que reben una quantificació més baixa del risc d’accident. És el cas de l’AP-7 en el tram entre Maçanet i la Roca. Són gairebé 42 quilòmetres on, entre 2021 i 2023, hi va haver 5,7 accidents greus o mortals l’any. Cal tenir en compte, però, l’elevat volum de trànsit que hi passa. El 2023, però, hi va haver 10 accidents greus o mortals, una xifra clarament per damunt dels quatre de 2022 i dels tres de 2021.

El sector entre la Roca i l’enllaç del Papiol destaca per l’elevada concentració d’accidents amb camions, el segon de tot el país. Els vehicles pesants són protagonistes del 37% dels accidents greus o mortals amb una mitjana de 0,11 sinistres per quilòmetre i any.

En aquest top-10 també hi ha el tram de la C-17 entre Mollet i Lliçà de Vall (sisena posició) amb 0,08 i l’AP-7 entre la Roca i Maçanet amb 0,07 (setè).

La C-17, després de les accions de millora dels darrers anys, se situa risc molt baix en dos trams: de Lliçà de Vall a la Garriga i de la Garriga a Hostalets de Balenyà. També té un risc molt baix la carretera Interpolar.

En canvi, la C-33, on el trànsit ha augmentat de forma notable en els darrers anys després de l’alliberament del peatge, el risc puja de molt baix a baix.

LA PREGUNTA

Creu que s’aconseguirà l’oficialitat del català a Europa?

30%
70%
En aquesta enquesta han votat 310 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

Fes un comentari

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't