Des de dilluns vinent i fins al 15 de març, l’espai natural de Sant Miquel del Fai estarà tancat per obres de manteniment a la cinglera.
Aquest tancament es fa anualment per tal de mitigar els riscos de despreniment de pedres en el tram de recorregut obert al públic. En el darrer any hi ha hagut dos incidents de despreniments lleus i un de greu. El cost de licitació de les obres és de 48.389,15 euros i les executarà l’empresa Talio, amb experiència en aquests treballs.
L’actuació de mitigació del risc consistirà en la retirada de tot el material inestable en el front del talús i l’execució de sistemes flexibles amb malla de cable d’acer i malla de triple torsió reforçada amb cable i passadors, així com la instal·lació puntual de passadors de petits blocs, si escau. Aquestes actuacions de sanejat i purga de blocs inestables i l’ús de mesures actives són d’obres permanents d’estabilització per incrementar el factor de seguretat de les masses rocoses i minimitzar el risc de despreniments.
Concretament, el tram on s’efectuaran els treballs és el comprès entre el pas de la Foradada i el Salt del riu Tenes, punts on es van reportar els dos despreniments, que van ser als mesos de març, setembre i octubre. La zona afectada resta protegida per tal d’evitar-ne l’accés. A banda dels despreniments dins del recinte, també n’hi ha hagut dos d’importants a la carretera d’accés aquest 2025 en dies en què no estava obert el recinte. Un va ser el 14 de març i l’altre, el 6 de novembre.
Gestió del risc
L’any 2023, l’Institut Cartogràfic i Geològic de Catalunya, per encàrrec de la Diputació, va redactar el Pla de Gestió del Risc Geològic (PGRG) com a document estratègic i de planificació per a la mitigació del risc geològic de l’àmbit de Sant Miquel del Fai.
A finals de 2024, es van instal·lar sensors per monitoritzar les cingleres i poder controlar de forma automàtica i contínua en el temps possibles moviments de masses rocoses de gran magnitud del paratge natural, amb l’objectiu d’adoptar mesures preventives en cas que fos necessari. L’actuació es va completar després que el 9 de març de l’any passat es produís un despreniment d’un metre cúbic de pedres que va obligar a tancar el recinte fins a poder executar el sanejat.