El sector turístic vallesà ha tancat la temporada d’estiu amb menys visitants però amb més guanys que ara fa un any. El nombre de turistes que han visitat la comarca durant els mesos de juliol i agost ha estat inferior al de l’any passat, però en canvi les estades han estat més llargues i ha augmentat la despesa mitjana per visitant. És el balanç que fan les associacions i empresaris del sector consultats per EL 9 NOU, que sense disposar encara de dades oficials d’ocupació valoren la campanya positivament.
“L’estiu ha anat bé. Hem registrat una mica menys d’ocupació que l’any passat, però encara ens trobem en xifres superiors a les de 2019, abans de la pandèmia. D’altra banda, els turistes han fet més despesa i això ha compensat el lleuger descens de l’ocupació”, explica Sílvia Brunet, presidenta de l’associació Hotels Vallès Oriental (HVO), qui també observa certs canvis d’hàbits entre els turistes: “Abans la temporada d’estiu es concentrava sobretot a l’agost. Ara sembla que l’estiu es vagi eixamplant. Potser l’agost ja no és tan potent, però en canvi el juliol és cada cop més fort”.
“Tanquem una bona campanya d’estiu, marcada per unes pernoctacions més llargues que les dels darrers anys i pel retorn del turisme estranger, sobretot francès. L’any passat, un cop superada la pandèmia, ja vam notar un repunt de visitants internacionals, una tendència que aquest any s’ha consolidat. D’altra banda, esdeveniments com el Mundial de Moto GP han ajudat a allargar la temporada fins ben entrat el mes de setembre”, afegeix el conseller comarcal de Turisme, Àlex Valiente.
“La valoració global de la campanya és positiva”, coincideix Sílvia Arau, tècnica de Turisme de l’Associació d’Empresaris Turístics del Montseny. “La nostra temporada més forta és la tardor, que és quan puja més gent al Montseny. Però a l’estiu registrem estades més llargues i darrerament estem detectant un augment del públic estranger, sobretot alemanys, britànics, francesos i holandesos. Tenim l’avantatge de ser un entorn natural molt ben comunicat amb la costa mediterrània i amb ciutats com Barcelona, i això els ofereix moltes opcions si es queden a passar uns dies aquí”.
“És cert que tenim molt client estranger”, confirma Anna Miquel, propietària de la casa rural El Porxo de Can Baixeres, de Montseny. “Però d’ençà de la pandèmia, quan molta gent va descobrir el turisme de proximitat, també tenim molts clients nacionals que abans només solien venir durant la tardor o per Setmana Santa, i que ara venen a fer estades més llargues durant els mesos d’estiu. Aquest any hem treballat molt bé, amb plena ocupació tant al juliol com a l’agost, i ja tenim força reserves per als propers mesos. La previsió pel que queda d’any és bona”.
“Hem tingut una ocupació alta durant tot l’estiu, arribant al 100% a l’agost. Durant el juliol també va vam assolir la plena ocupació els caps de setmana”, apunta Jordi Cervera, del Càmping Montseny-Masia Can Cervera, situat també al terme municipal de Montseny. “El 95% del públic que ha vingut era nacional, sobretot de Barcelona i l’àrea metropolitana. També hem tingut un petit percentatge de visitants estrangers, bàsicament francesos, belgues i holandesos. El sector del càmping viu un bon moment”.
“Hem fet un estiu més fluix que el de 2022, però més bo que els d’abans de la pandèmia”, diu Enric Gisbert, director de l’Hotel Granollers. “El nostre públic natural és el turisme industrial i de negocis, i la gent que ve al Circuit de Montmeló. Per tant, l’estiu no sol ser la nostra temporada més forta. L’any passat va ser excepcional, perquè ocupacions del 90% a l’agost a Granollers no s’havien vist mai. Aquest any hem tornat a la normalitat, amb una ocupació mitjana del 70%”.
Cau el ‘boom’ de les autocaravanes
El sector de les autocaravanes també valora positivament la campanya d’estiu, però admet que el boom d’aquests vehicles que es va disparar durant la pandèmia va a la baixa. “Hi va haver una pujada important durant els anys del coronavirus que ara sembla haver-se relaxat, però les xifres segueixen essent bones. Hem llogat gairebé el 100% dels vehicles”, diu Joan Anglí, d’Autocaravanes del Vallès, de Caldes.
“El boom ha baixat, però ha ajudat a visibilitzar el producte i ha generat interès entre el públic”, coincideix Joan Mas, de L’Alba Caravaning, de les Franqueses. “El lloguer d’autocaravanes segueix funcionant molt bé. Aquest estiu ha estat millor que el passat. La venda, en canvi, ha disminuït per falta de producte”, afegeix.