El tall de l’R3 a l’estació de Montcada-Ripollet ha buidat de passatgers la línia. Molts dels usuaris habituals han buscat alternatives com l’R2, que sí que funciona amb normalitat, les línies de Sagalés que connecten el Vallès amb Barcelona, o el vehicle privat. Els mateixos informadors que Renfe té a les estacions o el personal dels bars constaten la davallada.
Es dona, sobretot, entre els usuaris que tenen com a origen o destí la ciutat de Barcelona, que són els més penalitzats perquè el tall de la línia els obliga a fer el recorregut entre Montcada-Ripollet i l’estació de Fabra i Puig, amb autobús. En molts casos, implica agafar un tercer mitjà de transport –el metro o l’R4– si han d’arribar al centre de Barcelona.
Renfe admet un increment “puntual” de viatgers a l’R2 durant aquesta setmana tot i que no disposen de dades per estacions. “Els trens de l’R2 han assumit amb normalitat aquest augment de passatgers”, afegeixen. La mateixa companyia recordava l’opció de passar-se a l’R2 als passatgers de pobles de l’R3 que tenen doble estació: les Franqueses, Granollers i Mollet. En el cas de les línies d’autobús, Territori xifra l’augment en un 39% a la línia entre Granollers i Barcelona amb les xifres de dilluns comparades amb un dilluns habitual. A les línies del corredor de la vall del Tenes i Mollet, la pujada és del 14%. El servei exprés entre Barcelona i Vic va incrementar-se un 25%.
L’R3 ha estat la línia més afectada pels danys derivats del robatori d’uns 120 metres de cable de coure que es va produir diumenge a l’entorn de l’estació de Montcada-Bifurcació i que va provocar un seguit d’incendis que van fer malbé aquest enclavament estratègic per l’accés a Barcelona des del nord, especialment per les línies R3 i R4. L’R3 és l’única línia que continua sense arribar a cap estació del nucli de Barcelona en una situació que es preveu que es pugui allargar dos mesos.
Els trens de l’R7 –van de Fabra i Puig a Cerdanyola Universitat– tampoc circulen però els usuaris tenen l’alternativa de l’R4 completant el recorregut fins a la UAB amb els autobusos llançadora que troben a l’estació de Cerdanyola. Renfe garanteix dos trens per hora i per sentit fins a Vic. De Vic cap al nord, s’opera amb les mateixes freqüències que abans de la incidència. Amb tot, hi ha alteracions als horaris habituals que ja arrossegaven problemes de puntualitat arran del desdoblament.
Segons Renfe, els danys a l’enclavament de Montcada-Bifurcació impliquen que “no es poden moure les agulles dels desviaments” per donar pas alternatiu als trens de les línies R3 i R4 com es fa habitualment. “L’estació només admet un itinerari i s’ha escollit el de l’R4 per raons òbvies de demanda i també perquè l’R3, si circulés, necessitaria poder canviar de vies perquè és en aquesta estació on passa de via doble a via única”, justifiquen des de Renfe a preguntes d’EL 9 NOU.
“L’R3 no pot entrar, de moment, per manca de capacitat operativa sobre l’estació”, afegeixen. També s’ha prioritzar l’R4 perquè “la logística del pla alternatiu de transport –s’opera amb 25 vehicles però es podria ampliar si calgués– és més factible” entre Montcada-Ripollet i Fabra i Puig que entre les estacions del corredor de l’R4. A més, la línia que baixa del Vallès Occidental porta més viatgers que també complicarien l’alternativa en bus.
Aquesta nova incidència ha tornat a provocar malestar als usuaris i al territori. Des de la plataforma d’usuaris Perquè no ens Fotin el Tren recorden que l’R3 “sempre és la línia més damnificada”. Bernat Camps, un dels portaveus, diu que ho demostra el fet que “la majoria de línies s’han normalitzat” i “a l’R3 està previst que hi hagi dos mesos amb autobusos”. L’entitat reclama que es busqui una solució que permeti als trens accedir al túnel de plaça Catalunya, com ja fa l’R4.
L’alcaldessa de la Garriga, Meritxell Budó, reclama “un sistema de transport alternatiu” mentre la situació no es resol. “La solució no és que la gent s’hagi de buscar la vida pel seu compte”, diu Budó, que recorda alternatives com els serveis directes a Barcelona que es van muntar durant el tall de la línia per les obres de desdoblament entre octubre i la primera setmana de febrer.
L’Ana viu a Cerdanyola i treballa a Granollers. Es desplaça amb tren. “Tardo 45 minuts més perquè, a Montcada, haig d’agafar un bus de línia que em porta fins a l’estació de l’R4”, detallava a EL 9 NOU. La Zaira viu a Centelles i treballa a Granollers. Als matins, per no arribar tard, ha optat per agafar l’autobús de Sagalés. “És una despesa afegida.” També ho pateixen al bar de l’estació de Granollers-Canovelles. “Menys trens vol dir menys passatgers i menys gent al bar”, diu en José María, que recorda que quan va fer el tall per les obres van haver de tancar. En un comunicat, CCOO demana a Renfe, Adif i la Generalitat que adoptin mesures per minimitzar la situació.