Territori farà un carril bus i dues noves rotondes a la C-59 a Caldes

L’actuació entre les rotondes de Palau-solità i la nova que es farà a l’entrada sud de Caldes inclou un carril segregat per a bicicletes

El Departament de Territori farà un carril exclusiu per autobusos a la C-59 a Caldes des de l’entrada sud del poble fins a la rotonda de Palau-solità, a l’inici de la variant. La inversió prevista és de nou milions d’euros i està previst que pugui entrar en funcionament l’any 2025. El projecte inclou les reclamades rotondes de l’accés als barris de Can Valls i Torre Negrell i de l’accés sud al nucli urbà de Caldes.

L’actuació a la C-59 forma part de les inversions que ha anunciat la Generalitat aquest dilluns amb una inversió de 67 milions d’euros per a la posada en marxa de sis corredors bus ràpid fins al 2025 en municipis del mateix sistema urbà amb alts nivells de congestió viària. El Departament de Territori espera que els carrils busos permetin estalviar dos milions d’hores anuals als usuaris, treure un milió de vehicles l’any en aquestes vies i incrementar un 15% de la demanda de l’autobús, fins als 12 milions d’usuaris anuals.

A la C-59, Territori també va anunciar recentment un tercer carril al tram de la variant de Palau-solità, des de la rotonda fins a l’enllaç amb la carretera C-155. En aquest cas, forma part del desplegament de l’estrategia de carreteres 2+1 per reduir la sinitralitat,

El corredor bus ràpid que unirà els municipis de riera de Caldes tindrà 2,9 quilòmetres de longitud. El projecte en redacció preveu l’ampliació de la carretera C-59 i la creació de dues noves rotondes que permetran generar un nou carril bus per sentit entre la nova rotonda de Caldes Sud i la nova rotonda de Can Valls.

El nou carril bus es farà en tots dos sentits de la marxa entre la nova rotonda de l’accés sud de Caldes i la nova rotonda de Can Valls. Des d’aquest punt i fins a la rotonda existent de Palau-Solità i Plegamans el carril bus sera només en direcció sud.

També es preveu una via ciclista compartida amb vianants en tot el tram d’actuació que permetrà connectar de forma segura els dos nuclis, i un nouramal directe Palau-Barcelonaa la rotonda existent de Palau-Solità i Plegamans.

El bus interurbà com la “solució més fàcil i prioritària”

El conseller de Territori, Juli Fernández, ha assegurat que és el primer cop que la Generalitat intervé sobre les infraestructures perquè el bus interurbà “sigui la solució més fàcil i prioritària” i amb l’objectiu de reduir les emissions, fins a les 3.000 tones de diòxid de carboni en el cas d’aquestes sis actuacions. A més, ha destacat que pot suposar fins a un increment de la demanda de 12 milions d’usuaris anuals. Segons Fernández, aquests corredors suposaran una “opció alternativa real al transport privat” tenint en compte que a més s’incorporaran itineraris en bici i a peu.

Els corredors de bus ràpids, que també incorporen carrils bici i per a vianants, inclouen mesures de priorització a les interseccions i a les rotondes i s’adaptaran a les necessitats de cada cas. En total, la Generalitat preveu la construcció de 30 quilòmetres de corredors bus acompanyats de 28 quilòmetres de vies ciclistes. Les obres es finançaran a càrrecs dels fons del Pla Next Generation EU.

Les altres actuacions

El corredor Castelldefels-Cornellà, que està ubicat a la C-245 i es troba en fase avançada d’execució, entrarà en servei a partir del segon trimestre del 2023. Unirà Castelldefels, Gavà, Viladecans, Sant Boi i Cornellà i tindrà amb 10 quilòmetres de longitud i una inversió de 40,9 milions d’euros.

Una altra de les actuacions serà el corredor entre Sant i Girona, concretament entre el Passeig dels Països Catalans i el Passeig d’Olot, que és la principal via de comunicació entre els dos municipis i una de les entrades a la capital gironina amb una IMD de 18.000 vehicles al dia. El tram constarà de 3,5 quilòmetres i 5,2 milions d’euros d’inversió. Concretament, s’habilitarà un carril bus per sentit i un carril bici bidireccional i dues noves rotondes.

També destaca el corredor entre l’estació de ferrocarril de Blanes amb l’estació de busos de Lloret de la GI-682, on el corredor tindrà 7,2 quilòmetres i suposaran 19,2 milions d’euros d’inversió. En aquest punt, es reconfigurarà la calçada 1+1 per la implantació d’un carril bus alternat 2+1 i puntualment s’hi preveu implantar un carril bus per sentit.

D’altra banda, entre Terrassa i Sabadell es disposarà un tram d’11,6 quilòmetres (9,1 milions d’inversió) a l’N-150, que és l’eix principal que connecta les dues ciutats i registra 24.000 vehicles per dia. L’actuació en la infraestructura es concentrarà al tram interurbà d’1,2 quilòmetres entre la rodona d’accés a l’Hospital de Terrassa i la rotonda d’accés al complex Egara

També al Vallès, entre Sabadell i Castellar del Vallès, es farà un carril bus a la B-124, amb un carril bus entre el polígon La Llanera i Sabadell i entre el polígon Pla de Bruguera i la rotonda de Tolosa de Castellar del Vallès. En aquest cas, la via aglutina 29.000 vehicles diaris, constarà d’un tram de cinc quilòmetres i 12,5 milions d’inversió.

75 quilòmetres de nous trams en estudi

A banda d’aquests sis projectes, s’estan estudiant set altres projectes que suposaran 75 quilòmetres de nous trams. Es tracta de la B-140 entre Sabadell i Santa Perpètua; entre Rubí i Cerdanyola del Vallès; entre la UAB i la Llagosta; entre Sabadell i Cerdanyola del Vallès; entre vall de Tenes i Mollet; entre Palau Solità i Plegamans i la Llagosta i en l’eix Sant Joan de Vilatorrada-Manresa-Sant Fruitós-Navarcles.

LA PREGUNTA

Està d’acord que els ajuntaments incorporin l’ús del català als requisits per adjudicar contractes públics?

Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't