La Generalitat crearà 14.677 noves places d’aparcament d’intercanvi modal, conegudes com a ‘park&ride’, a 102 estacions de tren i autobús de 81 municipis de la demarcació de Barcelona. D’aquests, 3.626 corresponen al Vallès Oriental repartides entre les estacions rodalies: Cardedeu, Granollers-Centre, les Franqueses-Granollers Nord, Gualba, Llinars, Mollet-Sant Fost, Montmeló, Palautordera i Sant Celoni, del corredor de l’R2; les Franqueses, Mollet-Santa Rosa i Parets, de l’R3; i a l’entorn de les línies de bus de Caldes, Lliçà d’Amunt i Bigues i Riells del Fai.
Segons han explicat aquest divendres el Departament de Territori i l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) en la presentació del projecte, els pàrquings seran espais per a vehicles privats -cotxes, motocicletes, bicis, i patinets elèctrics-, on també s’oferiran altres serveis com punts de recollida de paqueteria o de recàrrega de vehicles.
Ara, hi ha 13.000 places funcionant i l’objectiu és arribar a 26.000 el 2030. Territori i l’ATM han confirmat que els estacionaments seran de pagament, tot i que amb bonificacions pels usuaris del transport públic.
Sobre el cost de les tarifes, el director de l’ATM, Pere Torres, ha afirmat que el preu està encara per concretar, però que la idea és que sigui “dissuasiu” per aquells que no utilitzen el transport públic. En paraules de Torres, el cost serà “més elevat” pels que, un cop aparcats, no canviïn al tren o l’autobús, i “gairebé gratuït” pels usuaris de la xarxa ferroviària i d’autobusos.
Segons ha confirmat Torres, l’accés als ‘park&ride’ es farà compatible amb la T-mobilitat, i, en aquest sentit, l’ATM està estudiant fórmules per integrar les tarifes d’estacionament als abonaments del sistema tarifari integrat.
Per ara, els ‘park&ride’ s’ubicaran en 81 municipis de la regió metropolitana de Barcelona. Tanmateix, queden excloses les estacions situades a la conurbació central de Barcelona, atès que la “filosofia” del projecte és que “la majoria del trajecte es faci en transport públic”. També han quedat fora els espais d’aparcament vinculats als ferris que atraquen als ports i l’aparcament de l’Aeroport del Prat, donat que es consideren destinats a un “ús concret”, i els situats a la via pública.
Segons ha detallat Territori, els 102 aparcaments intermodals es distribuiran en 10 estacions d’autobús, 28 estacions de Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) i 64 en estacions de Renfe. D’entre els que comptaran amb més de 300 places d’estacionament hi ha les estacions de FGC d’Igualada, les Fonts, Sant Quirze del Vallès o Sant Joan Despí, o les estacions de Rodalies de Castelldefels, Martorell, Manresa o Montcada Bifurcació. Independentment de l’operador ferroviari, tots els aparcaments estaran regits per un model uniforme, amb característiques i preus iguals.
Més enllà del model ‘park&ride’, el Govern i l’ATM volem implementar un model de ‘park&service’, és a dir, crear espais “dinàmics” que incorporin altres serveis de mobilitat (lloguer de bicicletes o de vehicles compartits), restauració o logística de mercaderies, segons han detallat durant la presentació del pla d’aparcaments.
El projecte presentat aquest divendres s’emmarca dins el Pla director urbanístic (PDU) dels aparcaments d’intercanvi modal entre el vehicle privat i el transport públic a l’àmbit del sistema tarifari integrat de l’ATM de Barcelona, un document d’estudi i planejament urbanístic dels estacionaments que es va començar a formular el 2018 i que, finalment, ha quedat aprovat.
{{ comment.text }}