Territori obre la porta a fer un tercer carril i una mitjana central a la variant de Cardedeu

Just fa 20 anys que es va obrir lel nou traçat de la C-35 que va desviar el trànsit que passava per dins de Cardedeu, Llinars i Vilalba

El Departament de Territori impulsa la redacció de dos projectes per ampliar la calçada de la C-35 entre la Roca i Vilalba amb un tercer carril i la instal·lació d’una mitjana central allà on sigui possible. Cadascun dels dos projectes avaluarà un tram d’uns 10 quilòmetres que corresponen a la variant de Cardedeu.

L’anunci arriba just la setmana que ha fet 20 anys justos –dimarts– de la inauguració d’una infraestructura que els municipis de l’entorn havien reclamat durant anys, tant des de les institucions com des de la societat civil.

L’actuació que es planifica forma part de l’estratègia 2+1 per lluitar contra els xocs frontals que la Generalitat desplegarà des d’ara i fins al 2030 a uns 400 quilòmetres de la xarxa viària catalana en vies que tenen un sol carril per sentit però que sumen un volum de trànsit superior als 5.000 vehicles i han registrat víctimes mortals en xocs frontals. A la variant de Cardedeu, van morir-hi cinc persones en dos accidents només durant l’any passat.

Óscar Llatje, responsable en Seguretat Viària i Mobilitat del Servei Català de Trànsit, admet que les dades d’accidentalitat de l’any passat “no són gaire bones” tot i que cal tenir en compte el factor mala sort que dues topades frontals produïssin cinc víctimes mortals. “No sembla que es vegi beneficiada en termes d’accidentalitat com ha passat amb altres vies com la N-II des de la supressió dels peatges”, afegeix.

David Prat, director general d’Infraestructures de Mobilitat, confirma a EL 9 NOU la voluntat de “transformar aquesta carretera amb un 2+1 perquè si hi ha una maniobra que no és correcta, una distracció o una pèrdua de concentració d’un conductor no tingui conseqüències tant greus” perquè la mitjana que separa els dos sentits de circulació evita xocs frontals. “L’important és que s’impulsen i que, quan tinguem els projectes, s’executaran”, assegura Prat.

Arran del darrer accident mortal del 18 de novembre passat, l’alcalde de Cardedeu, Enric Olivé, ja es va reunir amb responsables de Territori per traslladar-los la necessitat de fer millores a la variant. “Crec que posar uns separadors al mig serà bo”, deia Olivé a EL 9 NOU abans de fer-se pública la proposta de Territori. Per l’alcalde de Llinars, Martí Pujol, “el problema d’aquesta variant és que no té escapatòries perquè el voral és petit i hi ha tanques a costat i costat. Si hi ha un cotxe que ve de cara perquè s’ha despistat no el pots evitar perquè no hi ha prou voral”. “Eixamplant un metre per banda milloraries molt”, deia Pujol.

Aquestes actuacions seran el principal canvi en 20 anys en aquesta infraestructura on, sis mesos després de la seva obertura, els Mossos ja demanaven que es reduïssin els punts d’avançament per evitar xocs frontals. Poc més d’un any després de l’estrena, ja hi havien mort cinc persones. El juny de 2004, els punts on l’avançament era permès es van reduir a la meitat i la velocitat màxima permesa va rebaixar-se de 100 quilòmetres per hora a 90 a la majoria de punts.

Aquests 20 anys, el volum de trànsit s’ha mantingut força estable al voltant de 25.000 vehicles diaris a l’altura de Cardedeu. En canvi, va anar augmentant de forma progressiva a Llinars –on va arribar a un màxim de 24.540 vehicles diaris l’any 2018– i de Vilalba –23.556, el 2016–. Amb tot, la fi dels peatges el setembre de 2021, va fer que, després de la pandèmia, la via no hagi recuperat ni de lluny, els volums previs. L’any passat, el punt de control de Llinars va registrar 16.111 vehicles al dia de mitjana (uns 8.000 menys que el 2019) i el de Vilalba, 13.751 (gairebé 10.000 menys).

LA PREGUNTA

La cimera del clima que es fa a Bakú acabarà amb avanços per frenar el canvi climàtic?

En aquesta enquesta han votat 421 persones.
Comentaris
Encara no hi ha comentaris en aquesta entrada.

    {{ comment.usuari }}{{ comment.data }}
    Comentari pendent d'aprovació

    {{ comment.text }}


Fes un comentari

Comentant com a {{ acting_as }}.

{{ success }}

Per fer un comentari has d'estar identificat com a usuari.
Entra o registra't