La proposta del Departament de Territori inclou la construcció d’un tercer carril i la instal·lació d’una barrera física per separar els dos sentits de circulació a la C-59 entre Caldes i Palau-solità i Plegamans, al Vallès Occidental.
Ja s’està treballant en la definició de l’actuació del 2+1 des que s’acaba el tram desdoblat i fins a la rotonda del final de la variant, han detallat fons de la conselleria a EL 9 NOU. No afectaria el tram de túnel, que seguirà amb la configuració actual.
L’estudi, però, va més enllà perquè agafa un tram de 8,6 quilòmetres fins a l’entrada sud de Caldes. Això permetrà avaluar possibles millores d’aquest accés –ara hi ha un carril central a la C-59 per facilitar els girs a l’esquerra– i també el dels barris de Can Valls i Torre Negrell.
El tram on es preveu actuar inclou el punt on el 4 de desembre passat va perdre la vida Alexandre Acsensi, veí de 29 anys i jugador del Recam Làser Caldes a l’OK Lliga, en una topada frontal. Va ser l’únic accident mortal registrat a la C-59 en tot l’any passat. L’anterior s’havia produït el 22 de novembre de 2021 al nord del nucli urbà de Sant Feliu de Codines.
L’alcalde de Caldes, Isidre Pineda, celebra l’anunci. “Ho valorem molt positivament”, diu a EL 9 NOU. “Millorar la seguretat actuant als punts negres és una prioritat”, apunta Pineda, que espera que les actuacions incloguin millores a l’accés a Can Valls i Torre Negrell, que és “molt complicat i perillós”, i a l’enllaç sud del nucli urbà “pensant, també, en una futura connexió amb la variant de la carretera de Sentmenat”.
En tots dos casos, Pineda entén que la construcció de rotondes podria ser una “bona solució”. “Fa mesos que tenim converses amb Territori en aquest sentit”, indica.
A banda de tenir en compte les dades de sinistralitat; el Departament de Territori també pensa en els trams 2+1 com uns espais de transició entre vies desdoblades amb calçades de dos carrils per sentit i una mitjana central que passen a tenir un únic carril i sense mitjana.
És el cas de la C-59, que, des de l’inici al nus de Mollet, puja amb una calçada desdoblada i en arribar a Palau-solità perd un carril per cada sentit i la tanca central de separació. El nou tram de 2+1 faria de transició amb els trams d’un sol carril per sentit, els més habituals de Caldes cap al nord excepte en alguns punts amb desnivells forts on hi ha un carril lent per facilitar els avançaments. Passa en un sector abans d’arribar al poble de Sant Feliu.
En la presentació del pla d’actuacions, el conseller de Territori, Juli Fernàndez, va assenyalar que el programa pretén “intervenint en el 7% de la xarxa viària, reduir la mortalitat un 20% en el total de carreteres de la Generalitat”. “I en els trams on actuarem, reduir-la a zero o gairebé a zero”, va afegir. El pla també inclou la C-35 amb actuacions ja executades, en licitació i en estudi al tram de la variant de Cardedeu i Llinars.